Den politiske kendis

Af Henrik Day Poulsen 65

I de sidste par måneder synes en ny trend at være, at kendisser blander sig i politik og udtaler sig og/eller udtrykker sig på en meget direkte måde.
Popsangeren Beyonce kritiserede amerikansk politis behandling af sorte i Super Bowl, hvilket har resulteret i, at det amerikanske politiforbund nu har opfordret deres medlemmer til at boykotte Beyonce ved fx beskyttelsesopgaver i forbindelse med koncerter.
Herhjemme har filminstruktør Thomas Vinterberg udtalt, at han skammer sig over Danmark pga. vores asylpolitik og popsangeren Medina har også tidligere været på samme hold.

I denne uge kunne skuespiller Jude Law så kommentere på de engelske myndigheders asylpolitik, idet han kritiserede, at England ikke lukkede mindreårige flygtninge ind fra flygtningelejren i Calais i Frankrig. Jude Law nævnte intet om Frankrigs ansvar i denne sag. Frankrig er mig bekendt et rigt og yderst civiliseret land, så hvorfor skulle Storbritannien pludselig stå til regnskab for Frankrigs behandling af flygtninge? Storbritannien er ikke en gang medlem af Schengen, men det er måske for kompliceret for en kendis at sætte sig ind i?

Alle har ytringsfrihed; også kendisser. Kendisser har ubegrænset adgang til medierne. Hver gang de viser sig, kan de regne med en forsidehistorie. Kendisser kan mene hvad som helst uden at skulle stå til regnskab for det. Det står i skarp modsætning til politikere, som vurderes af vælgerne med jævne mellemrum.

De fleste kendisser er rige eller har en økonomi som de færreste af os. Derfor kan de også, hvis de skulle blive sagsøgt for fx injurier, betale en advokat til at beskytte dem. Her har de en klar fordel i forhold til såkaldte almindelige mennesker.

Nogle kendisser vælger at gå ind i politik. Det gælder i Danmark fx kendisser fra DR Morten Løkkegård, Uffe Ellemann Jensen og Connie Hedegaard. De udnyttede deres kendisfaktor til at få taletid og mere opmærksomhed end ikke kendte politiske kandidater. De politiske partier udnytter naturligvis også kendisserne til at opnå nemme point og dermed potentielt flere stemmer. Så det går begge veje og ender i et symbiotisk forhold.

Men når Løkkegaard, Ellemann Jensen og Hedegaard så er politikere, opererer de efter samme regelsæt som alle andre politikere. Så kan de ikke længere som Jude Law og co. pludselig sende en melding ud i forargelse for bagefter at tage hjem til Hollywoods glamour tilværelse.

Jeg har derfor respekt for kendisser, som udtaler sig om politik, hvis de selv tager ansvar og følger op på deres holdninger. Hvis Thomas Vinterberg eller Jude Law fx inviterede en flygtningefamilie til at bo i et værelse hos sig eller gav startkapital til en fond for flygtninges ve og vel, ville jeg have stor respekt herfor. Men det er en gratis omgang at ytre sig og udnytte sin kendisfaktor til en saftig forsidehistorie for efterfølgende at tage til after party med champagne.

I Beyonces tilfælde nævner hun slet ikke noget om, at sorte mænd er langt mere kriminelle end hvide. Eller at både sorte og hvide politibetjente såres og nogle gange dræbes af sorte gerningsmænd. Disse nuancer drukner, når pop skønheden leverer sit veltrimmede og flot koreograferede Las Vegas show til hele verden.

Det at være kendt forpligter. Noblesse oblige. Hvis man som kendt udnytter sin kendisfaktor til at få taletid, som andre ikke umiddelbart kan opnå, er man efter min mening forpligtet til at være nuanceret og ikke blot til at komme med one liners uden opfølgning og handling.
Kritiserer man, skal man selv vise vejen til at ændre tingenes tilstand. Alt andet er populistisk manipulation af medierne, som altid tørster efter en kendis opmærksomhed.

65 kommentarer RSS

  1. Af Niels Juul Hansen

    -

    Herhjemme har vi sågar en overlæge i psykiatri, der i sin fritid leger “Kloge Aage” og udbreder sig om alt mellem himmel og jord, som han ikke gider ulejlige sig med at sætte sig ordentlig ind.

    Man behøver ikke at stille sit hus til rådighed for krigsflygtninge for finde det perverst ar tage vielsesringe fra flygtninge, inden man sætter dem i lejre. Det mener Danmarks største borgerlige parti er helt OK.

    Svar
  2. Af Teddy bjørn Olsen --tegner

    -

    “kendisser ! –Formidabelt DAY ´–Vi skulle også lige til AT: Slå i bordet –og sige AT: Vi finder os altså ikke i, at f.eks. Thomas Vinterberg –der har modtaget millioner af kroner fra “offentligheden ” –Altså de brave borgere, der hver dag går den trælse tur –til “et måske død-trist arbejde –og bare tænker ! –Bare det snart er slut ! –Med, at trælle for de afskyélige ! –Der “nasser” ! på os-allesammen ! –Derfor skal bl.a. Thomas Vinterberg ! –Betale hver eneste krone tilbage til “samfundet” !–

    Svar
  3. Af Uffe Staulund

    -

    Glimrende blog emne,

    Forargede kendisser, så er vi tilbage i Matador, hvor konsulinde Holm blev forarget, og hun udtrykte sin forargelse, dog kun til de nærmest siddende.

    De forargede kan jo stifte et forargelses parti, som beskytter alle de, der mener, at man skal værne om alle, der skammer sig over at være danskere.

    Det part vil få stemmer fra alle, der er forarget og som også giver udtryk for det anonymt.

    Det er for let at udbryde : “Jeg skammer mig over at være dansker”. Der er ingen forslag til løsning af problemet, det har de været vant til at deres mor løste, eller deres agent alternativt et special program i medierne.

    @ Niels Juul Hansen,

    Du har ret, for det gør de ikke hjemme hos Putin.

    Svar
  4. Af J. Han se n

    -

    I de sidste par måneder synes en ny trend at være, at kendisser blander sig i politik og udtaler sig og/eller udtrykker sig på en meget direkte måde.
    Skriver Day Poulsen.

    Day Poulsen fylder sin blog med populistiske, uigennemtænkte, tåbelige, barnlige og forvrøvlede påstande.
    Han sætter sig aldrig ind i de emner, som han kloger sig på.
    Er det fordi, at Day Poulsen er en berygtet kendis.

    Svar
  5. Af Kim P Olsen

    -

    Er du egentlig ikke blokeret her?

    Svar
  6. Af Anders Jensen

    -

    Nå, de vil tage vielsesringe.

    Svar
  7. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Uffe Staulund

    “De forargede kan jo stifte et forargelses parti”.

    Nu er det altså Henrik Day Poulsen, som er forarget.

    Skal han være partileder?

    Svar
  8. Af Eva Madsen

    -

    Af Anders Jensen
    – 24. februar 2016 14:00
    Af Niels Juul Hansen
    – 24. februar 2016 11:31

    Der intet odiøst at fratage folks deres guld – det har altid været brugt som et betalingsmiddel – selv i Faraoernes tid ,vikingetiden , middelalderen , og senere i historien, hvor man brugte at afbrække / afklippe guld fra bl.a. deres spiral ringe .

    Fra Mellemøsten og ved selvsyn og erfaring er både mandlige og kvindelige personer ofte ” overhængt ” med guldsmykker.

    Idet deres bankvæsen ikke altid er eller har været pålideligt ( er der nogen der har set en beduin bank i Sahara ? ) og også det at have guld er en tradition , statussymbol såvel som en sædvane samt måske også en del af noget religiøst.

    Svar
  9. Af E. Larsen

    -

    Hvor har du dog ret HDP! Hvor HAR du dog ret! (og straks kommer “lyngby-konvertitten” – er han det? – mr. Juule-hansen på banen). Han sidder og venter og har masser af tid åbenbart.
    Men til sagen: Ja, HDP i de sidste 30-40 år har skuespillere, sangere, kendisser, der alle bor nord for Kvøvenhavnstrup, UAFBRUDT fortalt hvor meget de hader danskeres mentalitet men elsker andre folkeslag med helt, helt andre religioner , koraner m.m.
    Piv og Vinterbjerg er de sidste store eksempler og nu har jeg også læst at Lisbeth Dahl der har haft 5 mænd er på samme linje. = skammer sig over danskerne!!
    Jamen, det er da også utroligt at vi kun er det land der giver mest U-lands bistand, at vi samler millioner ind hvergang der er indsamlinger og vi har mange “børn” vi sender penge til i Afrika o.s.v. o.s.v.
    Men stadig er det ikke nok for “kultureliten ” – vi skal tage LAAAANGT FLERE velfærdsflygtninge i vores lille land med de meget få kvadratkilometer totalt.
    Deres holdning er bare så udansk, selvisk, egoistisk at det skriger til himlen.
    DE TAGER jo ikke migranterne ind i deres store lejligheder/hjem m.m.

    Svar
  10. Af Troels Vestergaard

    -

    Det kan godt være sorte begår mere kriminalitet, men de er også i dobbelt så stor risiko for at blive dræbt ubevæbnet af politiet end hvide er.
    http://www.theguardian.com/us-news/2015/jun/01/black-americans-killed-by-police-analysis

    Svar
  11. Af Henrik Opsving Knage

    -

    Personligt synes jeg, at kunst og politik hører sammen i og med, at man godt kan sige, at en politiker er en kunstner li´som en sanger – de er begge en slags kollegaer – og derfor er det forkert, at skille dem ad.

    Ulempen ved politikere er, at kunsten kører i samme rille på repead, sekund for sekund, minut for minut, time for time, dag og nat, måned efter måned, år ud og år ind – uden der bliver sagt, eller sunget noget nyt.

    Det kan sammenlignes lidt med utålelige Jørgen d Mylius, der gennem tiden har ævlet mere lort af sig, end selveste The Beatles har sunget. Jeg har hørt på den narrøv siden 1969 – med alt hans pis. For 5 år siden holdt jeg op med at høre radio, bare for at slippe for den idiot.

    Han har den samme fejl som politikere, at de bliver ved, og ved, og ved – indtil man skal tvansindlægges på en galeanstalt – medens de fleste andres kunst inden for popmusik kun varer 4 minutter – og så slut, støn – så må i godt få fri resten af dagen.

    Svar
  12. Af A. Bierce

    -

    Vladimir Iljich Lenin sagde engang i begyndelsen af den russiske revolution: “De intellektuelle er nationens lort”.
    Visse kloge bemærkninger gælder til alle tider!

    Svar
  13. Af Teddy bjørn Olsen --tegner

    -

    “Kendis Stine Bosse ” ! –Har gemt sig ! –Fordi der i forrige uge stillede sig 30 muslimer udenfor hendes “port” ! –På lyst-ejendommen i Nord-Sjælland ! –Og forlangte AT: Flytte ind –med fuld forplejning! –Det var ikke lige meningen –mente “Bosse” –Hun mener AT: Det er helt fint at de flytter ind hos os-andre !—-Historien gentog sig hos “Thoms Vinterberg” (der skammer sig over danskernes generøsitet ! –Jeg mener AT: lille DK giver til højre og til venstre ! –Måske bare IKKE til deres egne lands-mænd/MK.—Lands-forræddere er der især mange af i Whisky-bæltet ! –De skal ikke nyde noget –så de stemmer radikalt !—“Løkkes trussel om, hvis de konservative ikke makker ret ! –Så bliver de radikale sat til at bestyre udlændinge-politikken !

    Svar
  14. Af Axel Eriksen

    -

    Hverken kunstnere eller politikere kan indsættes som specielle for deres “metier”.

    Er Poul Dissing eller Steffen Brandt lige så store sangere – kunstnere – som Anna Netrebko?
    Er “klatmalerier” lige så stor kunst – som Van Gogh og Gauguin?
    Er happeninger med “lort i en dåse” eller “døde og rådnende pattegrise” stor kunst – eller er en skulptur fremstillet af Arne Jacobsen ikke bare en lille smule større?

    Og politikere kan heller ikke sættes i samme bås!

    Svar
  15. Af E. Larsen

    -

    Niels Julle mener at nogle vil tage “vielsesringe” fra stakkels flygtninge. Jamen, jamen, jamen nævn én eneste dansker der vil gøre det. Venstre (Støjberg) talte om at lade store værdier som de såkaldte bekvemmelighedsindvandrere kom med være med til at betale de over 359.000 kr. pr. mand som de mindst vil koste lille Danmark fremover. (sandsynligvis så langt mere). Men man skal dæleme passe på med hvad man siger (se den stakkels Helsingør borger). Danmark er et land i dag med censur og ingen ytringsfrihed overhovedet.
    Lige noget for Hr. Juulle Hansen.
    Når nogle fra din hade-blå-blok har talt om værdifulde smykker EVENTUELT burde være med til at betale Dansk-Hilton-ophold – så taler INGEN OM vielsesringe, halskæder m.m. – Men bliv dog bare ved og ved med hetz mod alle vi der hellere vil hjælpe vore egne syge, ældre, hjemløse, unge m.m.

    Svar
  16. Af Jorn D.

    -

    Danske medier forsøger typisk på, at “beklikke” Danmark
    eks.
    TV2’s Ole Kolster Eriksen forsvarede ikke sin Hometown – i betydningen Danmark
    overfor
    George Timothy Clooney an American actor, screenwriter, producer, director, and activist
    ja
    hvorfra kendte GTC overhovedet OKE’s Hometown
    ja
    George Timothy Clooney lød jo nærmest som en “dum blondine” med udsagnet:
    “Flygtningene er ofre”.
    “Det er ikke sådan, at de tager til Danmark for at forbedre deres tilværelse”.
    “De prøver at undslippe døden”
    men
    hvorfor forklarede Kolster ikke, at de alle havde rejst igennem op til 9 lande
    for
    at komme til Danmark’s “gratis Mit Alles”, ikke som flygtninge men som migranter
    samt
    at i Tyskland mener man, at 9 ud af 10 ikke er flygtninge, men migranter, der søger et bedre liv
    ydermere
    kunne Kolster, hvis han ikke var gået “sukkerkold” – eller måske bevidst “svigtede” Danmark
    overfor
    George Timothy Clooney tidligere sælger’s, charme, selvtillid og lækkert hår
    jo
    have anført at hvis USA gav et proportionelt antal flygtninge danske betingelser i USA
    ja
    så ville USA ende i konkurs og revolution
    samt
    at hvis ydelserne ikke betyder noget, så modsiges det af engelske Cameron’s udtalelse:
    “I USA arbejder alle somaliske flygtninge og indvandrer”
    og
    “I England arbejder ingen somalier”
    underforstået
    når man får lav eller ingen bistandshjælp, ja så må man arbejde for, at få et bedre liv
    men
    får man bistandshjælp, ja så arbejder man ikke
    for
    man behøver jo ikke arbejde i et “gratis Mit Alles” samfund – for at få et godt liv
    men
    i Danmark er der vist enkelte somalier, der har arbejde – – som tolke

    enten burde Clooney, når Kolster svigter, selv sætte sig ind i virkelighedens verden
    eller
    få hjælp af en “tal blind” numerolog til, at skifte navn
    fra
    Clooney
    til
    C. Looney

    ironi.mus

    Svar
  17. Af Jan Petersen

    -

    Den professionelle betegnelse, for alle disse politiske nobrain kendisser, er skuespil. Jeg undrer mig over, hvordan nogen kan tillægge professionen skuespil andre værdier – end skuespil!

    Svar
  18. Af E. Larsen

    -

    Hvor HAR DU RET Jorn D.!!!

    Svar
  19. Af Axel Eriksen

    -

    @ Niels Juul Hansen!

    Er det ikke slået fast, at VIELSESRINGE IKKE FRATAGES migranter? Har du ikke en anden agenda?

    I øvrigt udgiver de fleste mænd vist sig da som uledsagede børn – dog med skæg – og uden vielsesring!

    Svar
  20. Af Niels Juul Hansen

    -

    @E. Larsen

    Jeg skrev, at det største borgerlige parti ikke har nogen problemer med at fratage krigsflygtninge vielsesringe.

    “Ja, i visse tilfælde mener man hos flere partier, men grænsen for, hvad der er personlige genstande, og hvad der kan betragtes som overflod har skabt debat, efter Dansk Folkepartis udlændingeordfører Martin Henriksen i et interview på Radio 24 Syv forklarede, at det i visse tilfælde var rimeligt at beslaglægge vielsesringe – hvis de altså havde en betydelig, men udefineret værdi.- I nogle tilfælde, så mener jeg, det kunne være fair nok”.

    Du er selvfølgelig lovligt undskyldt, hvis du ikke vidste ,at DF ikke er det største borgerlige parti, eller ikke mener, at det er et borgerligt parti.

    Svar
  21. Af Niels Juul Hansen

    -

    at DF ER det største borgerlige parti…..sorry.

    Svar
  22. Af Jan Petersen

    -

    Iøvrigt behøver man ikke ligefrem hjælp fra politiske kendisser ud i almen talentløshed. Det findes i overflod blandt hele den hjernevaskede almue!

    Svar
  23. Af hr. pre ben jen sen

    -

    Det er vel egentlig mest medierne som udnytter kendis-faktoren. Kendisser som ikke aner hvad de snakker om, er man gerne mikrofonholdere for. Mindre kendte danskere som til gengæld er ægte eksperter, kan nærmest slet ikke komme til orde. En af grundene til at DR, tv-stationerne og visse medier ikke er værd at bruge penge og tid på.

    Svar
  24. Af Lars Petersen

    -

    @ Henrik Day Poulsen.

    NOGET AF ET LETVÆGTER-EMNE MÅ JEG SIGE.. MEN DU PÅPEGER ALTID, UDEN LØSNINGER.

    1. Hovedparten af de som byder indvandringen velkommen, dividere fortsat deres holdninger
    over på andres lommer, idet Hassans kostpris, fortsat er et udemokratisk fælles anliggende..

    Ergo, idet øjeblik borgerne som er imod indvandringen, kan fravælge nævnte omkostninger,
    stopper indvandringen prompte, da de resterende, ej længere kan dividere andres penge ind
    i egne holdninger, hvorpå betalingsvilje, samt formåen stopper, og dermed indvandringen.

    Endelig kan andre Stater, eller internationale institutioner intet sige/gøre, uden man afsløre
    sig selv, da fravalget netop bygger på et rent 100% demokratisk valg, via de enkelte borgere.

    2. HVAD T. VINTERBERG OG VENNER ANGÅR, ER HER KUN AT SIGE, NEMLIG: “BOYKOT LORTET”.

    * Da Ikea fjernede noget jule et eller andet pga. muslimerne: Stoppede jeg med at handle der
    * Da Stine (b)tosse trak indvandrer ind foran andre i Tryg forsikring: Forlod jeg Tryg forsikring.
    * Direktøren fra teleselskabet “3”, vil byde migranterne velkommen: Jeg skifter nu “3” ud.

    Svar
  25. Af hr. pre ben jen sen

    -

    Kan give L P kl. 19.56 ret i at borgerne bør se at komme i gang, så de boycotter alt og alle der støtter invasionen/masseindvandringen, som iflg. mange bøger, kronikker, netaviser og andre kilder, vil forvandle Danmark til ukendelighed på 2-5 år, plus at danskerne risikerer at blive massakreret. Vores økonomi, velfærd, fred og kultur/civilisation er allerede i den største fare. Alt med frihed, velfærd, tryghed, sikkerhed, demokrati, retfærdighed, sundhed og privatliv er under angreb. Alle værdier er ved at gå i skred, og fornuft og moral er ved at blive udskiftet med vanvid og barbari. Svenske og Græske tilstande er nu på vej ind i Danmark. Er det ikke sandheden??!!!

    Svar
  26. Af hr. pre ben jen sen

    -

    Hvis man tænker over alle de barske gyser-historier som snaph/180g og den korte fremlægger om hvad der foregår i Sverige og Danmark, vil man nok blive en smule bekymret for om det er rigtigt at Sverige er på dødskurs, og om DK er det samme? Bliver kaos, sammenbrud, vold, mord, røverier, overfald, voldtægter, uroligheder, terror, guerillakrig, brande og pestlignende sygdomme også vores hverdag om kort tid?

    Svar
  27. Af Kristian Rikard

    -

    I mine øjne er det tåkrummende pinligt, når Piv Bernth optræder i NZ fjernsyn og udtaler sig
    om dansk flygtningepolitik. Det nærmer sig hybris at tro, at de gæve fåreavlere down-younder
    kan skelne Danmark fra resten af Norden/Skandinavien.
    Og ikke mindst udstiller det det faktum, at hun øjensynligt ved så lidt om NZ og Australiens meget restriktive flygtningepolitk !

    Svar
  28. Af tage andersen

    -

    J u ul …….. SANDHEDEN er bl.a. at man tilbyder hjemløse afrikanere, arabere og sigøjnere opvarmede telte, millionvillaer og luksushoteller osv…… mens hjemløse danskere intet tilbydes. De må gerne fryse ihjel i gaderne.

    Svar
  29. Af tage andersen

    -

    Ju ul……. SANDHEDEN er bl.a. at Danmark har kursretning mod en katastrofe så stor, at den med stor sandsynlighed vil afskaffe og udslette demokratiet, freden, velfærden og det danske folks FREMTID!!

    Svar
  30. Af tage andersen

    -

    Ju ul……. SANDHEDEN er bl.a. at det kan du og andre læse meget mere om hos snaph/180g og den korte.

    Svar
  31. Af Ole Barndo

    -

    En kendis popsanger eller kendis kok kan sige det som befolkningen tænker og som politikerne prøvet at ignorere.

    Kendisserne har en vigtig demokratisk funktion.

    Kendisser kan få pressens opmærksomhed, de bliver hørt når de taler, og det kan ofte være ret godt, for politikere de henvender sig jo ikke ligefrem til befolkningen for at høre hvad de mener om noget. Og det kan man jo så undre sig over at de ikke gør.

    Demokratiet er konstrueret sådan at befolkningen ikke kan tale med politikerne eller sige noget til dem, med mindre at politikerne henvender sig til dem direkte.

    Politikerne bliver jo nødt til at lytte til en kendis, hvis alle aviserne skriver om hvad kendissen siger.

    Og skal vi så blive enige om at vi PT var bedre tjent med kendisser som politikere, end de lusede amatører vi spises af med. Sikke da en flok pattebørn, som ingen respekt har for Danmark og den danske befolkning.

    Svar
  32. Af Jesper Lund Jesper Lund

    -

    Kendisser har lige så meget ytringsfrihed som alle andre og må selvfølgelig udnytte de mulighederne, som de har til at formidle deres ytringer.

    Hvis vi endelig skal fokusere på uheldig politisk indflydelse, så er det fra rige, som bruger en del af deres penge på at få politisk indflydelse – skjult eller øjenlyst.

    Et eksempel i Danmark er udenlandsdanskeren, rigmanden og kendissen Lars Seier Christensen, som gennem Liberal Alliance og Cepos forsøger at få politisk indflydelse i Danmark. Det synes er en sørgelig situation.

    Svar
  33. Af Niels Peter Lemche

    -

    Problemet er ikke kendisserne, men sjakalerne, der hænger i deres skørter for at få den sidste ‘nyhed’ om hvad så helst, så de har noget at levere til redaktører, der er ligegyldige med indholdet. At man kan henvise til en kendis er vigtigere. Altså det egentlige problem er et nyhedsystem, der i den grad har prostitueret sig selv. Uden dette kobbel af bladnegre (her må man vel gerne benytte ‘neger’?) så var der ingen, der ville spilde meget krudt på en kendis’ udtalelser om politik.

    Svar
  34. Af Niels Peter Lemche

    -

    Forsøgte før at skrive, at problemet ikke er kendisserne (hovsa: swedism!), men de jakaler–journalister–der hæneger ideres skørter.

    Svar
  35. Af hr. pre ben jen sen

    -

    Det hjælper ikke meget med kendisser, hvis medierne udvælger de mest røde og mest radiGALE kendisser til at tale danskernes sag.

    Svar
  36. Af hr. pre ben jen sen

    -

    Hvis medierne samtidig i stor udstrækning hindrer tænkere, ægte eksperter og almindelige borgere i at komme til orde, så er vi på vejen til diktatur, undertrykkelse og elendighed eller ligefrem total katastrofe.

    Svar
  37. Af Axel Eriksen

    -

    Kendisser har lige så meget ret til at udtrykke deres meninger som alle andre – det er ytringsfrihed.

    Men er er deres meninger så også meget mere værd? Enhver kan jo udtrykke sin mening, og enhver mening har vel lige ret!

    I øvrigt udtaler kendisser sig generelt om noget meget “følelsesladet”, som de ikke kan argumentere for eller dokumentere.

    Senest Thomas Vinterberg!

    Svar
  38. Af Jan Petersen

    -

    Alle kan selvsagt udtrykke, hvad han eller hun mener. Problem – 99% af disse almene meninger kommer aldrig til offentlighedens kendskab.

    Det gør derimod en udtalelse fra en eller anden kendis. Derfor skal den type tomme-Amalie-hjerner naturligvis veje deres ord på en guldvægt.

    Hvis de vel at mærke overhovedet ved, hvad det udtryk betyder – griner højt!

    Svar
  39. Af Jesper Lund Jesper Lund

    -

    Der har været en tendens til i århundrede at kunstnere og forfattere har blandet sig i politik med deres værker. For eksempel Martin Andersen Nexøs Pelle Erobreren. En virkelig uheldig tendens…

    Svar
  40. Af Lars Petersen

    -

    @ Jan Petersen.

    Det er aldeles fløjtende ligegyldigt hvad, jeg, du, og andre “mener”, det handler om handling.

    Dvs. hvis du er for eller imod: Indvandringen, DR, Kongehuset, 100% skattebetalt uddannelse,
    statsmonopoliseret sundheds-overpriser, Regionerne, 98 sub-stater i Staten, etc. etc. så skal
    du naturligvis kunne fastholde versus fravælge dette (for egne penge), for en 1:1 lavere skat..

    Problemet med dig/jer er blot, at i (tror), at så løber de “rige” med alle midlerne, skønt det jo
    netop er hvad som foregår nu, (via velfærds-tvangens, monopoliserede skattelønninger),
    hvorpå den markeds-underlagte ikke har en chance for at tilpasse sig de int. konkurrencekrav,
    og med det resultat, at virksomhederne naturligvis både in, and outsourcer, alt imens du og
    system taber-velfærds-vennerne, i et væk, fortsat skriger på jeres radbrækkede velfærd: 24-7.

    DERFOR KOMMER I IKKE VIDERE, OG VIL FØRST SKE NÅR HELT ANDRE KRÆFTER TAGER OVER..

    Svar
  41. Af Lars Petersen

    -

    PS. Derimod er klientgruppe-1 rent faktisk undskyldt, (ud fra en rationel rå kalkule), idet disse
    netop score eklatant på dette skatte-monopoliserede, nationale taber-setup, hvortil denne
    fundamentale svaghed, (da man indlysende er afhængig af fælles-tvangens betalinger), kun
    sørger for at invitere andre klienter ind foran de officielle mikrofoner, så man ad den vej sikre
    sig, at man ingen vedvarende konfrontation får, så tvangs-betalingens setup kan køre videre.

    Det så her du, og de øvrige misforståede “velfærds-tabere” fra klientgruppe-2 kommer ind,
    da i kun kan en ting i form af 4 ord: Velfærd, Velfærden, Velfærdssamfundet, Velfærdsstaten.

    Svar
  42. Af Jesper Lund Jesper Lund

    -

    Tænk på den dårlig indflydelse forfatteren John Steinbeck har haft med den socialrealistiske roman Vredens Druer, der endda er blevet filmatiseret af John Ford. Begge har udnyttet deres kendisstatus på skammelig vis.

    Svar
  43. Af Jan Petersen

    -

    Lars Petersen, jeg er da godt klar over, hvordan globalisering spillet virker. Lige pt ejer 62 individer det samme som 3.5 milliarder af verdens befolkning!

    Hvad, der ikke allerede er outsourcet af manuelle vestlige arbejdspladser, bliver erstattet af robotter. Globalisering er værktøjet til at eliminere middelklassen. Den er helt enkelt, alt for dyr for kapital ejerne!

    Fremtiden hedder meget rige, rige, fattige og ludfattige!

    Svar
  44. Af Axel Eriksen

    -

    @ Jesper Lund Jesper Lund & atter Jesper Lund!

    Er der ikke en væsentlig forskel mellem at skabe et “værk” – en roman – end at og stå plapre op for åben mikrofon med banaliteter?

    Svar
  45. Af P Christensen

    -

    Larsen og Petersen:
    Det interessante i fremtidens samfund bliver ( hvis jobs og lønprofit forsvinder):
    – hvor skal forbrugerne komme fra?
    – hvor skal vi få (løbende og ny) viden fra, hvis ingen uddanner sig?
    Vi kan ikke leve af fortidens boligbobler og aktiekurser.
    Det brødføder ingen. Heller ikke de (engang) rige.
    Kredsløbet kan hurtigt kollapse.

    Svar
  46. Af Hul igennem?

    -

    Det interessante i fremtidens samfund (hvis adkomst og overskud forsvinder)
    – er hvor skal maden komme fra? Hvad vil Du fodre børnene med?
    Der kommer ikke så meget som en halv kartoffel af regneark..
    mvh

    Svar
  47. Af E Nielsen

    -

    ‘ I de sidste par måneder har en ny trends bredt sig kendte blander sig i politik ‘ – Og hvad så ? Hvad er problemet ?
    Er det mere accepteret at præsterne herpå Berlingske blogs deler deres politiske holdninger og værdikampe i ly af deres embede, et embede der er aflønnet af det offentlige. Hvor vi alle er med til at betale, selv om man er uenig i deres budskaber, Så friheden til at ytrer sig gælder vel alle- ikke sandt H D P.

    Svar
  48. Af Jesper Lund Jesper Lund

    -

    Lexa Neskira

    Forskellen er længden af ytringen. Filminstruktør Thomas Vinterberg opfatter sikkert ikke sin udtalelse om Danmark for åben mikrofon som banal. Kald mig bare Jesper Lund.

    Svar
  49. Af Niels Peter Lemche

    -

    Axel Eriksen,

    Jo, forskel er der; men når det er en internationalt anerkendt kulturperson, der udtaler sig, så er det ikke så ligegyldigt længere.

    Svar
  50. Af Lars Petersen

    -

    @ Jan Petersen. (1-2)

    “62 pers. ejer samme som 3.5 mia. pers. / manuelt vest arb. outsources/erstattes af robotter”
    ” Globaliseringen eliminere middelklassen. Den er helt enkelt, alt for dyr for kapital ejerne!”

    SVAR:
    Det ser ud til at du netop intet har forstået, da outsourcens rentabilitet, netop kun etableres
    i kraft af manglende konkurrencemæssig tilpasningsevne, idet, (som jeg netop sagde), at den
    enkelte ingen tilpasningsmulighed har, da tvangens overpriser skal betales af virksomheden,
    via højere løn til medarbejderne, så lønnen kan betale førnævnte markeds-immune driftspris

    Det samme gør sig gældende for passiv-klienterne, idet de markeds-immune aktiv-klienters
    overpriser, (som skaber passiv-klienterne), ligeså er smurt ud på dagligvarene af +40, verdens
    højeste EL priser, etc. etc., og hvortil man fra centralt hold, netop er tvunget til at inkorporere
    de kunstigt mange + dyre + markeds-immune klientpriser ind i passiv-klienternes passivrater,
    hvormed det netop ikke kan betale sig at arbejde for lavindkomsterne, samt højere tilmed…

    Her udnytter aktiv-klienten mikrofon-magten til at pege på passiv-klienten uden om sig selv.

    LIDT OM DINE ROBOTTER:
    For det første kan robotter endnu ikke klare alt, langt fra, derimod er den største job-dræber,
    den samlede teknologiske fusion, hvori indgår: at to, tre, og fire produkter, absorberes til en,
    hvilket netop vender argumentet den anden vej, da hverken voldsomt forbedret CPU kraft,
    software + andre teknologiske fremskridt, ses omsat i effektiv nedgang i statsdriftens priser,
    hvilket ingen belaster de markeds-underlagte yderligere, indtil hele lortet eksplodere i oprør

    Svar
  51. Af Lars Petersen

    -

    @ Jan Petersen. (2-2)

    Robotten, arbejderen, og alle de andre, “1:1 dokumenteret overskudsgivende”, ville derfor
    uden problemer kunne genetableres i Danmark, såfremt de markeds-underlagte som sagt
    kan vælge det markeds-immune fra; hvormed en 70 kroners timeløn, (målt i købekraft) over
    kort tid, ville svare til 130 kr., idet et fravalg, udløser forsøg på tilpasning hos den fravalgte for
    netop at undgå at blive fravalgt, da modsatte, vil fordyre dennes leverede for de resterende.

    I kombination med ovennævnte, konverteres offentlig virksomhed, (som vi alle betaler til),
    til netop et fælles; forstået i jobs, hvilket vil sige konjunkturstyret jobroration, sådan at alle,
    (ef. kvalifikationer of cause), måske har et sted imellem 4 – 9 år i off. virksomhed, afhængig af
    jobbet, hvorpå du opnår moralitet, men tillige adspredende sund national forretning, idet vi
    netop får adspredelse i de færre jobs, hvilket igen udløser, at flere køber en ny kaffemaskine,
    (som nu er lavet i DK, fordi den markeds-underlagte kan tilpasse sig), i stedet for at rense og
    gen-rense den gamle kaffemaskine via en billig flaske eddike, og så fremdeles, gange helhed.

    Så nej kære hr. Jan Petersen, du har eddermame ikke forstået ret meget af global connection;
    herunder de 62 rige, da også mange af disse, netop køre på tvangens betalinger… bare spørg i
    medica sektoren, hvor man i USA alene, lige netop har rundet 300 milliarder USD mærket nu.

    LØSNINGEN ER: DEMOKRATISK, MORALSK, FORRETNINGSMÆSSIG RATIONALITET KÆRE VEN.

    PS. Kunne ikke gøres kortere.. prøv selv om du kan være så adspredende på ”under” et A-4 😉

    Svar
  52. Af Jan Petersen

    -

    Iøvrigt opholder jeg mig lige pt i Østen, i et af de lande der har nydt godt af vestens outsourcing af manuelle arbejdspladser. Aftalt minimumsløn her på stedet er 60 kr PR DAG. Folk her bliver fyret i hobevis og erstattet af robotter!

    Svar
  53. Af Seker Gün

    -

    Jeg synes at Henrik Day godt kunne have nævnt Richard Ragnvald, i rækken af kendisser med det hele i munden.

    Svar
  54. Af Lars Petersen

    -

    @ Jan Petersen.
    Noget af et overfladisk svar må man sige.. kan du ikke fortælle “hvilket” land du befinder dig i ?

    Svar
  55. Af Jan Petersen

    -

    Lars Petersen, det kan jeg da godt – Thailand. Iøvrigt er minimumsløn endnu lavere i de omkring liggende lande, på nær Malaysia. Så de virksomheder i Thailand, der ikke går direkte over til robotter, outsourcer i første omgang til nabolande.

    Svar
  56. Af Lars Petersen

    -

    @ Jan Petersen.

    Ok, nu skal jeg nok lade være at drille, og nævne hvordan Thailand, er førtidspensionisternes
    mekka number one, kombineret med, at du netop har opholdt dig der, i temmelig lang tid 😉

    Nuvel.. jo mere du henviser til disse robotter, desto mere modsiger du dig selv, idet verdens
    dyreste skattebaserede genvalgs-strategi, og dets kunstigt skabte/fastholdte konsekvenser
    på de konkurrence, og teknologi underlagte, jo mere øges de markeds-immunes belastning.

    Endvidere må jeg gøre opmærksom på, at erhvervsfrekvensen i Thailand, er 72%, versus DK,
    som ligger på 62%, hvori skal tillægges 400.000 kunstigt off. ansatte, hvis skattelønninger er
    ca. 15% højere end selv de gamle EU15 lande, = målt i konkurrencebelastning er 460.000 stk,
    såvel du skal tillægge 220.000 førtidspensionister, (hvor ca. 65% er plat og svindel) (se SV tal)

    Udenlandske investeringer i Thailand, udgør ca. 49.1% af BNP. / Det Danske niveau = 24%.
    Lønningerne i Manufacturing: 12.639 / 12.649 / 12.719 / 12.902 / 13.028 (1 baht = 0.19DK).
    Som du kan se, går lønningerne for manufacturing, (som viser seneste vs. frem til 2020), op.

    Endvidere har robotten, (målt i Thailandsk niveau), den fordel, at det netop bliver MINDRE
    rentabelt at outsorce til fx. Cambodja og andre, imens tekstil industrien dog kan vinde der.

    Ungdomsarbejdsløsheden i DK (vildt sminkede tal, reelt fortsat +14%): er nu 10.8% (2015 tal)
    Ungdomsarbejdsløsheden i Thailand: er 3,6%, hvilket er -300% lavere, (reelt: 388% lavere).

    Sorry men jo mere ufuldstændigt/overfladisk du svare, desto mere byrde overlader du til mig
    at skulle dokumentere, hvilket i øvrigt et røvirriterende symptom på bloggen.. I rest my case.

    Svar
  57. Af Lars Petersen

    -

    PS. Apropos Dansk erhvervsfrekvens, og de ca. 400.000 for mange off. ansatte, plus 220.000
    førtidspensionister, 15% for meget i off. lønsum = i konkurrence tal = 460.000 = ialt 680.000,
    samt 18 dages ekstra fri, heraf betalt frokostpauser a 22 mia, samt fuld løn i 7M under barsel.

    OG JEG FORTSÆTTER.. Så skal du huske at tillægge de utallige ansatte, som netop er tilknyttet
    offentlig leverance og vedligehold, i form af alt fra printerblæk, håndværkere, lokumspapir, etc.

    Ergo er den Danske erhvervsfrekvens nærmest IKKE-eksisterende, anden end intern genløb i
    form af skatterne, som liberal alliance vil nedsætte, hvorpå genløbet går ned, og skatterne op.
    OG SÅ HOLDER JEG KÆFT..

    Svar
  58. Af Jan Petersen

    -

    Lars Petersen, jeg har de seneste 15 år (før jeg gik på pension) beskæftiget mig med industrirobotter. Jeg har endnu ikke oplevet én eneste robot, der skaber flere arbejdspladser. Idéen med standset er jo også at mindske de løntunge manuelle arbejdspladser.

    Google iøvrigt “robotter og computere snupper en tredjedel af vores jobs” – en artikel bragt i ugebreveta4.

    En forudsigelse, jeg desværre tror, holder meget godt stik!

    Svar
  59. Af Teddy bjørn Olsen --tegner

    -

    Appropos ! –Vi ser frem til “kendis-ghetto-muslimen ” –Der langt om længe slap “ud på den anden side ” ! –Og skrev bogen “om den sorte generation” —Selve sandheden om —Socialdemokraternes “dårlige samvittighed ” –Som de har foretrukket (på jysk vis –at være tavse om) –Men som sædvanlig kommer for dagen ! –Takket være kvikke journalister ! –Når Mette Frederiksen i sidste uge tog til “de varme lande” ! –Så var det nok for at få frisket op sine “Afrika-studiér ” –Som er hendes eneste såkaldte uddannelse ! –Vi ser frem til, hvad den uddannelse har med “Danmarks folketings-arbejde , at gøre !—-De slipper IKKE de Social-dem. –For, at betale regningerne for samtlige korrumpérede off. ansatte ! –Selvom STRAF på : Hjul og stejle forlængst er afskaffet ! –Så foretrækker vi, at de betaler med “deres Strandvejs-villaér” —–X-Skatteministrene incl. X. Departement-cheferne –Skal høre for at: Kassedamen/MK –Er tvangs-indlagte til, at betale for dem –med deres usle løn !

    Svar
  60. Af georg christensen

    -

    Den “kendis” , politisk/religiøs, udstedt af den psykiatiske, “også gerne kaldet kandis”, har måske i sig selv et problem? . Et problem, som de i deres egen “selvforståelse” ikke ønsker at forstå,

    No ja, Livet kører jo bare videre , med og uden selvforståelse, hvilket giver LIVET et enormt problem, et problem, som skyldes “magtbegærdets” enerets ILLUSIONER.

    Svar
  61. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Jan Petersen

    “Lars Petersen, jeg har de seneste 15 år (før jeg gik på pension) beskæftiget mig med industrirobotter. Jeg har endnu ikke oplevet én eneste robot, der skaber flere arbejdspladser. Idéen med standset er jo også at mindske de løntunge manuelle arbejdspladser.”

    Jeg er 100% enig. Robotter eller andre tekniske løsninger.

    Der var en grund til, at Henry Ford kunne producere billigere automobiler.

    Jeg synes, at det er helt fint, hvis alle halvkedelige eller sundheds/miljøskadelige jobs kan blive automatiseret på den ene eller anden måde.

    Det har vi også gjort herhjemme i over hundrede år.

    For lidt over hundrede år siden var den ugentlige arbejdstid for en industriarbejder 6 gange 10-12 timer, altså 65-70 timer om ugen. I dag er den 37 timer. Jeg tvivler på, at det er slut med udviklingen af ny teknologi, så lad os da endelig fortsætte denne udvikling.

    Svar
  62. Af E. W. Frederiksen

    -

    Har stor respekt for Day Poulsen
    Det er i øvrigt ikke ham, der skammer sig, han konstaterer bare, hvad jeg og heldigvis en del andre ser og ved.
    Han har heldigvis ytringstid m.m., så det er en stor fornøjelse og interessant at læse hans gode indlæg.
    Han har skrevet et par gode bøger, som jeg har haft personlig glæde af.
    .

    Svar
  63. Af Teddy bjørn Olsen --tegner

    -

    “Kendis” Henrik Day ! –Ja, du siger noget E.W. Frederiksen ! —Vi har læst Day ´s bøger! –Og selvom vi kun kan bruge lidt af frokost-pauserne til, at følge med i “bloggene” ! –Så lærer man rigtig meget om andre mennesker ´s mentalitet ! d`er ! –Selvom dyrenes måde, at være på er noget mere “stolt – og kultiveret ! –Så er jeg ikke sikker på AT: mennesket er det klogeste individ på jorden ! –Eller sagt på en anden måde “mennesket er faktisk det dummeste individ ” –Selvdestruktivt ad pommern til ! –Så er det sagt !

    Svar
  64. Af Lars Petersen

    -

    NEDENSTÅENDE VIRKSOMHEDER OG ORG., INDGÅR I INTEGRATIONS PARTNERSKABET VEDR.
    AT FÅ TILBUDT SÅ MANGE MIGRANTER SOM MULIGT JOB, OG DERMED TILTRÆKKE KUN FLERE.

    JEG SKAL DERFOR OPFORDRE TIL, AT MAN SÅ VIDT DET ER MULIGT, “BOYKOTTER” DISSE, TAK.

    ISS Facility Services A/S
     Dansk Supermarked A/S
     IKEA Danmark A/S
     NCC Construction Danmark A/S 
     Bella Centret
     Berendsen Textil A/S
     Fiberline Composites A/S
     Dyreværnet
     Norisol A/S
     Bæk & From A/S
     Anchers Gulvservice A/S
     Ferdinands Bøfhus
     Trade Allianze Aps
     Vindumovergaard Aps
     Tybjerggaard Aps
     Knud Jepsen A/S
     Vision Service Aps
     Restaurant 56o Aps
     CRH Concrete A/S
     Gartneriet Nældebakken A/S
     Skou Gruppen A/S
     Munck Gruppen A/S
     Ledernes Hovedorganisation
     SIGNAL ARKITEKTER Aps
     ADAM
     Guldbageren Vester Nebel I/S
     Better Collective A/S
     Omsorgscentret Hjortespring
     Virksund Camping
     DANSANI A/S
     CARL RAS A/S
     Komdis A/S
     Slukefter Kro
     Klintø
     High Q Sportsbar
     FTF-A
     Inelco Grinders A/S
     KAB 
     Forenede Service A/S
     Brdr. Christensen ApS
     Jowis Industrilakering A/S
     JR Huset
     Fælleskøkkenet I/S
     Scandlines Danmark ApS
     Solvang Maskinfabrik ApS
     Home Farver ApS
     Arriva
     Metro Therm A/S
     Anders Andersen’s Rengøring
     NAF Trading A/S
     Københavns Hotel og Restaurations Service APS

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info