Klapjagt på udenlandsdanskere

Af Henrik Day Poulsen 143

Berlingske bragte onsdag en meget interessant historie om en dansk kvinde, Tove Nielsen, der er gift med en amerikansk mand og hvor familien havde boet i Japan i 14 år og derfor præget af japanske traditioner. Familien havde faktisk integreret sig i et af verdens måske sværeste samfund at integrere sig i for en vesterlænding.

Interviewet bringes i kølvandet på diskussionen af, hvad det vil sige at være ”ægte dansk”. Bertel Haarder mener, at det at cykle er en konstituerende faktor for danskhed. Jeg må meddele Bertel, at jeg hader at cykle og ikke kunne drømme om at købe en ny efter min sidste cykel blev stålet i 2001.
Cykling er for mig ikke særlig chikt, det ødelægger tøjet og det danske klima egner sig på ingen måde til cykling på grund af vind, regn og kulde. En cykelhjelm er nok noget af det grimmeste stykke tøj, der findes.

Tove Nielsen føler sig som en andenrangs dansker, og hendes børn, der er japansk opdraget, ser danskere som ubehøvlede med en anmassende og arrogant kultur. Hvor er jeg enig! Som læserne af min blog sikkert ved, bor jeg en stor del af året i Portugal. Her går kvinderne først ud af elevatoren, her siger man ”De” til hinanden, i mit fitnesscenter bærer mændene i receptionen jakkesæt og kvinderne nederdel og høje hæle, her er ingen tjenere på restauranterne overtatoverede og har langt, uplejet skæg. Her kritiserer man ikke hinanden i et væk, og man udviser stor respekt for folk med en lang uddannelse og et godt job.

Tove Nielsens amerikanske mand tillod sig det, der normalt betyder en ekskommunikation fra det danske samfund; nemlig at kritisere danskernes arbejdsmoral. Det gør man ikke ustraffet. Mange danskere tror, at det at arbejde hjemme, tage en ”øv dag” eller gå tidligt hjem er helt almindelig opførsel. Men her kan jeg godt give de afslappede danskere et wake up call. Denne adfærd anses i det meste af verden som slaphed, dovenskab og uansvarlighed. Mange af mine udenlandske patienter med gode job i Danmark siger præcis det samme om den danske arbejdsmoral, som Tove Nielsens mand. Ligeså mine udenlandske venner, der bor i Danmark.

Jeg har boet i USA. Her beundrer man mennesker, som tjener mange penge. I Danmark misunder og mistænkeliggør man dem i Jantelovens navn.

Jeg taler også med en del danskere, der har boet uden for Danmark i mange år og flertallet er helt enig med Tove Nielsens analyse af Danmark som et selvtilstrækkeligt og snæversynet land, der er allergisk over for kritik, idet mange danskere slet ikke stiller spørgsmålstegn ved, om vi virkelig har verdens bedste land at leve i.

Velfærdssystemet fremhæves ofte som fyrtårnet, men min egen mor, der er dement og 82 år gammel, måtte i sidste måned selv betale 32.000 kroner for en operation for grå stær på et privathospital. Grå stær gør dig gradvist blind og i det offentlige sygehusvæsen skulle hun vente i seks måneder på at blive opereret med stor risiko for fald i hjemmet på grund af det stærkt nedsatte syn. Behandlingsgarantien omfattede ikke netop hendes type af operation.
Er det velfærd, når man har betalt skat i Danmark i 64 år? Og hvad nu hvis hun ikke havde haft 32.000 kroner til dette formål? Så måtte hun bare blive mere og mere blind.

Det mest interessante ved interviews som Tove Nielsens er den reaktion af vrede og forargelse, som kritik fra en udenlandskdansker medfører. Mange siger ”skrid”, ”rejs hjem igen” osv. Kort sagt: mange danskere ønsker slet ikke at reflektere over kritik fra personer, som har levet et internationalt liv og mødt mange forskellige nationaliteter. Man lever i en selvoptaget boble af selvtilfredshed og kritikere kan bare ”skride af helvede til”.

Min portugisiske sproglærer har undervist i over 20 år og både hendes og hendes kollegaer siger samstemmende, at danskere er langt mere uforskammede end andre nationaliteter. Sproglæren beskriver laissez-faire danskere, der møder op i meget afslappet tøj og sidder med fødderne på bordet.

Det er mere legitimt at kritisere udenlandskdanskere for ikke at være danske end fx personer fra ikke-vestlige lande. De kan til enhver tid trække racismekortet og så klapper danskere omgående i. Det er meget nemmere at lade sin indestængte vrede gå ud over folk som Tove Nielsen. Det er faktisk helt gratis at nedgøre folk, der har fravalgt Danmark og kritikken kan nogle gange næsten have et sadistisk præg.

Jeg tror desværre ikke, at der er noget håb for, at danskere nogensinde kommer til at se uden for sin egen næsetip og se personer som Tove Nielsen som interessante og nødvendige for en udvikling af samfundet. Danskere kommer aldrig til at overveje, om danskhed er blevet en forgrovet pseudoverden, hvor god opførsel, disciplin og arbejdsomhed ikke er dyder, men det modsatte.

143 kommentarer RSS

  1. Af Niels Peter Lemche

    -

    Henrik,

    Du kender måske den om, da Skt. Peter oppe ved porten til paradis hørte om en person nede ved afgangshallen til paradis, der brokkede sig over alting, men heller ikke ville betale fuld pris! Skt. Peter: Jamen, det må jo være en dansker.

    Misundelse på alle niveauer er en nationalsygdom. Tak for bloggen.

  2. Af Helge Nørager

    -

    Undskyld off topic men vigtigt budskab.

    Hil alle Prebener i alle navne og lande.

    Det kundgøres at jeg er ikke radikal eller enøjet.

    Lad Prebens had gennemstrømme jer og forpeste jeres sind, men lad jer ikke friste af lette sandheder.

  3. Af Kim H

    -

    Dine løgnehistorier om din mor skal du længere ud på landet med. Fremlæg dokumentation så kan vi diskutere det. Har din mor valgt Glostrup hospital er der flere års ventetid. Vælger hun et andet tager det 14 dage. Du er selv den største kværulant. af alle.

    • Af Henrik Day Poulsen

      -

      Kære Kim

      Du skal vist sætte dig bedre ind i tingene. Operationen skulle foretages i fuld bedøvelse, og det foretages kun tre steder i landet, hvor der alle tre steder er mindst 6 måneders ventetid!
      Det er upassende at kalde mig løgner, når du ikke selv har styr på sundhedssystemet. ´Det er en af de ting, jeg har som læge.

      Henrik Day

  4. Af Jens Hansen

    -

    Familien havde faktisk integreret sig i et af verdens måske sværeste samfund at integrere sig i for en vesterlænding.
    Skriver Day Poulsen.

    Day Poulsen aner ikke, hvad han taler om.
    Det er nemt for udlændinge at begå sig i Japan.
    Uden at man behøver at integrere sig i større grad.
    Japanerne er sådan set ligeglade.
    Befolkningen er venlig, imødekommende og hjælpsomme overfor udlændinge.
    I modsætning til danskere.

    Sæt dig ind i tingene Day Poulsen.

  5. Af Hr. J Hans en

    -

    Familien havde faktisk integreret sig i et af verdens måske sværeste samfund at integrere sig i for en vesterlænding.
    Skriver Day Poulsen.

    Day Poulsen aner igen ikke, hvad han taler om.
    Det er nemt for udlændinge at begå sig i Japan.
    Uden at man behøver at integrere sig i større grad.
    Japanerne er sådan set ligeglade.
    Befolkningen er venlig, imødekommende og hjælpsomme overfor udlændinge.
    I modsætning til danskere.

    Sæt dig ind i tingene Day Poulsen.

  6. Af Svend Jensen

    -

    Det burde være den danske regering soleklare prærogativ at bestemme, hvem der er dansk og hvem der er udlænding. Ligevel burde det være den danske regering der suverænt kan diskrimenere overfor udlændinge – var det ikke sådan, var der ingen grund til at opretholde nationalstaten.
    Hel EU slænget og de verdensfjerne tumper i FN samt de tossegode danskere, har på alle danskeres vegne diminueret den danske nations suverænitet med deres multikulti pladder.
    Bemærk venligst, at de store lande giver blanke fa’en i internationale konventioner når det passer dem. De små lande er som små køtere, som de store hykleriske kan hundse med efter behov.

  7. Af Jens Juul

    -

    Hmm ………. gud ved hvad det er for en artikel der henvises til. Jeg kan ikke rigtigt genkende de holdninger/udsagn der henvises til – ikke fra artiklen om Tove Nielsen i hvertfald. Tværtimod virker det som om HDP misser den vigtigste pointe – nemlig denne “En vigtig lære, jeg har fået ved at rejse ud, er, at der ikke er noget, som er rigtigt eller forkert – det er bare anderledes.”

    Den samme lære har jeg selv lært ved at have boet i udlandet i rigtig mange år. Den kunne HDP vist godt have gavn af også, for blogindlægget er på en eller anden måde alt det, det kritisere ved danskere.

  8. Af Helge Nørager

    -

    En af mine venner arbejdede i Spanien indtil grådige finansfolk kastede verden ud i en krise i 2008 og det Spanske arbejdsmarked kollapsede.
    Han rejste hjem til Danmark men krisen her har gjort det svært at opnå fast tilknytning til arbejdsmarked.
    Her til 1 juli, overgik han til integrations ydelse for enlige. Han er 57 år gammel.
    Det er en hån mod Dansker som har arbejdet i ulandet.

    Det er DF og deres symbolpolitik.

    De har sagt det på live tv, vi fører symbol politik.

    Men det er ældre mennesker som nu betaler prisen for deres forbandede symbolpolitik.
    Min bekendte oplever en reduktion af indtægt før skat på 40 %.
    Han bor i en 1 værelses lejlighed med te køkken, selv den er for dyr nu.

    Forbandet være DF og deres symbol politik.

  9. Af Morten Bo Johansen

    -

    Nu er grå stær jo ikke anset for at være en alvorlig sygdom. Den er meget langsomt fremadskridende, så din mor kunne jo nok have ventet de seks måneder. Det virker som du bruger det som endnu et påskud for at rakke ned på al offentlig virksomhed i Danmark.

    Og Jo, Portugal er sikket et dejligt land, men også vesteuropas fattigste og mest tilbagestående.

  10. Af J. Hansen

    -

    Undertegnede kender ikke den familie Nielsen som Day Poulsen omtaler.

    Men undertegnede har arbejdet i udlandet det meste af voksen livet.
    De sidste tyve år i Kina og Korea.
    Og jeg kan informere om, at udenlandsdanskere kan være ret trælse for at sige det mildt.

    Ofte ser man koner som ledsager manden når han arbejder i udlandet.
    Konerne har som oftest intet fornuftigt at foretage sig.
    Ofte sidder de om formiddagen og kommanderer med tjenestepigerne.
    Ofte med en gin/tonic i hånden.
    Jeg plejer at kalde dem for dronninger.
    Det kan mændene ikke lide.

    Oftest går jeg i en stor bue udenom danskere, når jeg møder dem i udlandet.
    Man kan genkende en dansker på lang afstand.

  11. Af J. Hansen

    -

    AF MORTEN BO JOHANSEN – 13. JULI 2016 11:35
    “Og Jo, Portugal er sikket et dejligt land, men også vesteuropas fattigste og mest tilbagestående.”

    Det er jo derfor, at typer som Day Poulsen finder sig godt tilrette i Portugal.
    De får meget for de surt optjente spareskillinger.

  12. Af Jakob Rasmussen

    -

    “Velfærdssystemet fremhæves ofte som fyrtårnet, men min egen mor, der er dement og 82 år gammel, måtte i sidste måned selv betale 32.000 kroner for en operation for grå stær på et privathospital.”

    Sådan går det jo desværre, når man er så grådig, at man stemmer på borgerlige partier, der vil privatisere sundhedssystemet, og lade de syge betale for deres helbredelse…

    Hun var forhåbentlig vred på DIG – samt alle andre, der er skyld i den delvise privatisering af sundhedssystemet – og ikke på de politikere, der vil bevare et velfungerende, skattefinansieret sundshedssystem.

    Du kan trøste dig med, at det ville have været langt dyrere, hvis din mor havde været patient i USA, for der koster sundshedssystemet det dobbelte af, hvad det danske, delvist skattefinansierede sundhedssystem koster.

  13. Af Helge Nørager

    -

    Det må for tiden være virkeligt hårdt for mange socialrådgivere.
    De er bundet på hænder og fødder, de kan intet gøre for at hjælpe “pæredanske”, mennesker som er ramt af 8 års reglen.
    Jeg kunne på min bekendte forstå, at hans sagsbehandler gav udtryk for en afmagt og hjælpeløshed, som de ikke tidligere har oplevet i deres arbejde.
    Socialrådgivere er ikke rådgivere eller sociale de er administratorer af et regelsæt uden undtagelser.

    Mange studerende som ganske naivt har fulgt alle gode råd om at bibringe dem selv et bredere udsyn og erfaringer fra udenlandske studie ophold.
    Kommer på integrations ydelse, mange år ud i fremtiden hvis de er så uheldige at skulle søge offentlig økonomisk støtte ved arbejdsløshed.

    Mange som har arbejdet i udlandet og kommer hjem, f.eks søfolk ansatte på Thulebasen, Norske oliebore rigge, au pairs osv.
    Vil komme på integrations ydelse, da de åbenbart ikke er Danske nok.

    Den Danskheds symbol politik politik hænger mig langt ud af halsen for den bruges til at ødelægget livet for “pæredanske” dansker.
    Forbandet være de naive politikere som ødelægger med et pennestrøg livet for mange mennesker både unge og ældre.

  14. Af Poul Nielsen

    -

    Tak for din gode artikel Henrik
    Jeg er helt enig !

  15. Af Helge Nørager

    -

    8 års reglen betyder at det må frarådes alle at tage arbejde eller uddannelse i et andet land.
    Med mindre de er sikre på aldrig at skulle søge offentlig hjælp de næste 8 år efter hjemkomst til Danmark.

  16. Af Finn Bjerrehave

    -

    Klapjagt på alle, og i Jantelovens paradis, skal vi helst holde kæft, og det vi skriver bliver brugt imod dig, og tænk hvis du endda havde været EU positiv, så ville Berlingskes spalteplads hurtigt blive fyldt op.
    Måske sundhedsforsikring hele livet, netop vi læser Skat har sjusket 14 milliarder kroner væk, og regningen skal betales.
    Stem på de røde, de tjener nemlig ikke så mange penge, og betaler mindst skat, og samfundet ender som Nord Korea, og vores soldater skal lære eksisits til flotte parader.
    Ulighedens paradoks. Finn Vig

  17. Af J. Hansen

    -

    AF HELGE NØRAGER – 13. JULI 2016 12:09
    “8 års reglen betyder at det må frarådes alle at tage arbejde eller uddannelse i et andet land.
    Med mindre de er sikre på aldrig at skulle søge offentlig hjælp de næste 8 år efter hjemkomst til Danmark.”

    Jo.
    Det bliver måske sværere at få danskere til at arbejde i udlandet.
    Til stor skade for erhvervslivet og dansk økonomi.
    Mange danske virksomheder er afhængige af, at danskere vil arbejde i udlandet.

  18. Af bjarne petersen

    -

    Det er godt nok et lavt debat-niveau der er blevet anlagt af debat-deltagerne indtil nu. HDP har som sædvanlig skrevet en fornuftig, begavet og oplysende blog, men straks er der en flok tumper og landsbytosser der kommer farende som små arrige hunde for at hyle og gø om at HDP ikke har fattet en brik af nogetsomhelst. Selvom HDP nok har flere brikker end de bjæffende pekingesere tilsammen. Men mod dumhed kæmper jo selv guderne forgæves.

  19. Af Arvid Holm

    -

    “Tove Nielsen føler sig som en andenrangs dansker, og hendes børn, der er japansk opdraget, ser danskere som ubehøvlede med en anmassende og arrogant kultur.”???

    En tilsvarende sætning, der påduttede f.eks muslimer en utiltalende kultur, ville uden videre blive afvist som uberettiget generaliserende og racistisk.
    Den, der ytrede sig, ville blive stemplet som skumpelskud, medens muslimer generelt ville få rollen som uskyldige ofre.

    Når folk tager sætningen om danskere alvorligt, må det altså være en fejlreaktion.
    Eller reaktionen på en tilsvarende sætning om muslimer må være forkert.

    Sandt er det jo, at store grupper af mennesker sjældent er så ens, at det er berettiget at generalisere.
    Måske bør sådanne udsagn modificeres til en ikke-generaliserende form: “…. opfatter en del danskere/muslimer som præget af en anmassende og arrogant kultur.”

    Men så kan ytringerne umiddelbart afvises som uinteressante, fordi de ikke er repræsentative.
    Man afskæres fra at rakke ned på nogen som helst gruppe.

  20. Af Niels Peter Lemche

    -

    J. HANSEN : Men de kan da spille fodbold. Det har danskerne vist glemt.

  21. Af Niels Peter Lemche

    -

    BJARNE PETERSEN : Det vidste HDP godt, da han skrev bloggen.

  22. Af Niels Peter Lemche

    -

    ARVID HOLM, nu skal man heller ikke for smed at rette bager. En del af vores såkaldte uvenlighed hænger sammen med, at vi ofte er mere direkte end så mange andre. Det er vi ikke alene med. Schweizerne er også kendte for i sammenligning med tyskerne ikke at være særlig venlige.

  23. Af Hr. J Hans en

    -

    F BJARNE PETERSEN – 13. JULI 2016 12:16
    “HDP har som sædvanlig skrevet en fornuftig, begavet og oplysende blog, men straks er der en flok tumper og landsbytosser der kommer farende som små arrige hunde for at hyle og gø om at HDP ikke har fattet en brik af nogetsomhelst.”

    Pre ben Je nsen.
    Day Poulsen henvender sig til dig og dine ligesindede.
    Så Day Poulsens indlæg behøver ikke at forholde sig til virkeligheden.
    Det ville vel nærmest hæmme debatten jer imellem.

  24. Af Jens Juul

    -

    Arvid Holm – “og hendes børn, der er japansk opdraget, ser danskere som ubehøvlede med en anmassende og arrogant kultur.”???”

    DET står der jo ikke – der står ” De synes, de danske elever larmer, er urolige og uhøflige.”

    Og ja – mine egne unger går i International skole i asien og kan berette det samme – at der er ro i klassen, men derfra og så til at lægge din fortolkning ind over danske børn er der sgu godt nok et stykke vej………

    Og så en anden ting jeg har bemærket i artiklen. At Tove’s unger skulle være Japansk opdraget …… hmm ….. opdragelse er noget der sker i hjemmet og af forældrene …. som i dette tilfælde er amerikansk/dansk.
    Fra mine egne unger kan jeg jo se at de forholder sig utroligt meget til deres opdragelse/baggrund kontra det disciplinære skolesystem de går i. Og det fryder mit danske hjerte at se at de forholder sig kritisk og fornuftigt til den ofte irrationelle disciplin de udsættes for i skolen …………. og det kan de takke deres danske baggrund og værdier for = kritisk tænkning og rationel tilgang til det irrationelle der ofte ligger i disciplinære systemer.

  25. Af bjarne petersen

    -

    UDEN SANDHED KAN MAN IKKE LEVE (gammelt russisk ordsprog)

    Lad os nu prøve at få lidt sandhed ind i debatten. For det er jo den rene sandhed at velfærden efterhånden kun er en parodi eller en skygge af sig selv. Ligesom postvæsnet, forsvaret, politiet, folkeskolen, sundhedsvæsnet, infrastrukturen og mere til. HDP har da fuldstændig ret i at vi betaler tårnhøje skatter, men får 3. klasses velfærd for pengene. Og det er da også rigtigt at partierne og medierne i årevis har arbejdet for at oversvømme vores land og samfund med feminisme, fordummelse, forråelse, fortielse, valgflæsk, løgnepropaganda, udspekuleret vildledning, familiefjendsk familiepolitik, EU-diktater, løndumpere, agressive kriminelle og utaknemmelige migranter osv.

    Resultatet af kommunisternes altundergravende politik er ikke udeblevet. Det er en kommunisme og korruption der i årtier har været forklædt som humanisme, kvindesager, pladderhumanisme og verdensredning…. (eller radikal/borgerlig politik)…. så mange naive og godtroende borgere/vælgere er hoppet med på vognen. Uvidende om at kommunisme/fascisme/nazisme/islamisme er fire ideologier der altid ender i hykleri, løgn, kaos, kriminalitet, uretfærdighed, familietragedier, elendighed, tyranni og massedød. (alle de fire totalitære ideologier bygger på løgn og vås)

    Og nu er vi da også, ligesom de stakkels svenskere, på vej ind i en dyb, dyb krise. Og fra regeringen lars ulykke kan nok ikke ventes megen hjælp. Og rød stue er lige så lidt bevendt. Uden en stor folkelig opvågning ender det hele i idiotiske, rædselsfulde og ragnarokagtige tilstande.

  26. Af Niels Larsen

    -

    Det er skam ikke kun udlandsdanskere, der er klapjagt på.

    Det er alle danskere.

    På grund af importen af nassende muslimer og afrikanere.

  27. Af Kirsten Rasmussen

    -

    Normalt er jeg enig med dig, HDP, i mange af de ting, du berører på din blog. Denne gang er jeg dog ikke helt, fordi:

    Jeg synes ikke vi danskere er sådan nogle skrækeksemplarer, som du skriver. Det er korrekt, at mange danskere er mere afslappede i påklædningen end andre folkeslag. Men når alt kommer til alt, betyder det så egentlig noget? Måske er vi heller ikke helt så autoritetstro som andre, og det kan vel f.eks. godt gå ud over respekten for personer, der har taget en højere uddannelse. Men en uddannelse i sig selv bør vel ikke være grund nok til at respektere en person, gør den? Det, der er respekt værdigt, er hvordan en person arter sig, forvalter sine evner og sin viden m.m. Hvad arbejdsdisciplin angår, er der vist mange i dag, der mener, at de arbejder alt for hårdt, men om det bare er hyggebrok (vist nok en dansk specialitet) eller noget, de bilder sig ind, kan jeg ikke gennemskue.

    I mine øjne handler det, du og andre fra fremmede kulturer efterlyser hos danskerne, mere om at vi fremstår forkert på en eller anden måde. Jeg foretrækker et folk, der fremstår som dem, de er, ikke som dem, de gerne vil se ud til at være, og den disciplin synes jeg egentlig, vi danskere mestrer ret godt.

  28. Af Henrik Knage

    -

    Der er såmænd noget om snakken, og selv om jeg hverken har været i Portugal, eller Japan, men er derimod født og opvokset i ”Smilets By” alias Aarhus, så kan jeg sagtens forstå problematikken.
    Et dansk ordsprog fortæller at ”Hvis du smiler til Verden, så smiler den igen” – også i Danmark. I folkeskolen (Elev og barn) blev jeg aldrig rigtig særlig populær, blandt lærerne (Voksne), og det var fordi de (Lærerne) appellerede til den forbandede laveste fællesnævner, der ligger skjult hos ethvert menneske – også hos en elev i Folkeskolen og som vandt indpas hos mig.
    Først på et meget senere tidspunkt i livet – efter Folkeskolen begyndte jeg at gå på forskellige private kurser uden for ”Det Kommunale” mønster, og fandt en lærer der for det 1. var/er født i USA, og for det 2. var/er jøde, men praktiserer og bor i Danmark.
    Han gjorde det stik modsatte, han appellerede til højeste fællesnævner – hvilket bar frugt.
    Så hvis jeg skal sige noget, der giver en form for mening i forhold til ”danskhed”, som politikere i øvrigt vrøvler om i tiden, så jeg tager mig til hovedet, så må det blive noget med at ”Janteloven” desværre stadig gælder i Danmark, og at den desværre bliver stærkere og stærkere – jo længere tid den får!

    Dine egne indlæg bærer også præg af kritik Henrik navnebror – men hvis man vil løfte folk væk, fra den trivielle slagmark, frem for at cementere dem i samme – så lyt til mig. Der findes både ris og ros – husk dem begge 🙂
    Min gamle mor er 93 år og så er det for sent at operere på noget der giver mening 🙁

  29. Af Eva Madsen

    -

    Det er helt ude i skoven – at skælde ud på blogholderen Henrik Day – eller for den sags skyld på DF.

    Alle kender jo grunden til Danmarks mareridt – de over 500.000 IKKE vestlige invandrere / migranter vi skal forsørge og de 200.000 arbejdstagere fra det østlige EU, som har taget de job, som Danskerne ikke gider at beskæftige sig med, + udgifter til U-landsbistand ,nødhjælp til overbefolkede lande og EU , FN, europas største offentlige sektor i forhold til befolkningstal m.v.

    Alle disse hundredvis af milliarder kroner kunne komme de ældre etniske Danskere til gavn, istedet for alm. nye linser, havde man råd til at isætte mange karats diamanter indkapslet i en guldfatning i hovedet på folk – endda uden ventetid.!!!

  30. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Henrik Day Poulsen

    Jeg kunne aldrig drømme om at kalde dig en løgner – selv om jeg selv blev opereret for grå stær halvanden måned efter, at det blev konstateret hos min øjenlæge.

    Det jeg undrer mig over er, at du i lang tid har kritiseret muslimer og deres kultur – og nu er turen åbenbart kommet til danskerne og deres manglende dannelse.

    Jeg har selv boet mange år i andre lande, specielt i Storbritannien. Der er mange gode ting, man kan tage med sig fra de forskellige lande. Jeg tror på, at det er godt at have andre vinkler på tilværelsen, end dem du oplever herhjemme, men jeg synes, at du er blevet alt negativ overfor dit fædreland.

    Så dårlig er Danmark ikke. Efter de mange år i udlandet valgte min familie at bosætte sig her, for vi mener, at Danmark har så mange positive sider – og jeg bryder mig personligt ikke om at være det, der af mange bliver betegnet som ‘redepisser’.

  31. Af Michael Jensen

    -

    God blog af Day Poulsen.
    Der skulle være langt mere fokus på udenlandsdanskere, og hvad de kan bidrage af indsigt.
    Mange udenlandsdanskere orker ikke at høre på kommentarer fra venner og familie, når de er hjemme og holder mund omkring oplevelser og indsigt, der kunne gøre een klogere.
    Det er synd, og gør ikke Danmark bedre.

  32. Af bent solskin hansen

    -

    Hvorfor skriver den ellers altid fornuftige e va ma d sen at østeuropæerne har taget de jobs som danskerne ikke gider…? Udtrykket er lanceret af en eller anden løgnefabrik… for indtil for få årtier siden klarede danskerne praktisk taget ALLE jobs selv. Grunden til at titusindvis af jobs er overtaget af udlændinge, er at de pga. lave skatter og priser i deres hjemlande kunne udkonkurrere danskerne på en langt lavere timeløn. (plus at hverken S, SF, V eller andre partier har gidet forsvare de danske lønmodtagere effektivt, tværtimod har de forrådt dem) Nå, udtrykket er vel røget med i farten, for ellers har e va m jo ret i det hele.

  33. Af Niels Peter Lemche

    -

    BENT SOLSKIN HANSEN , arbejder udlændingene i Danmark, betaler de skat i Danmark. Check dine kilder.

  34. Af ib Olsen

    -

    Ju ul har forbedret sit sprog, men vi er nogle som stadig husker hvordan han tidligere benyttede sig af sprogets værste og tarveligste gloser mod modstandere af masse indvandring og islamisering.

  35. Af bent solskin hansen

    -

    NPL, dér bragte du jo igen en halv eller kvart sandhed til torvs.

  36. Af Henrik Knage

    -

    Jeg kan fortælle en helt anden solskinshistorie Lemche, om udlændinge og det at betale skat i Danmark.
    Min historie befinder sig lysår, fra den du gerne vil have alle til at hoppe med på.
    Er du en sort betalt støjsender, der er sat ned på Berlingeren – for bevidst at udsende det værste pølsesnak, uden valid baggrund, sådan at flest muligt misforstår realiteterne?

    Hvorfor tror du den mest gængse seddel i Danmark 50 eren snart uddør, som betalingsmiddel i Danmark? Det er fordi udlændinge forsøger at købe forholdvis nye biler i Danmark, i alu – kufferter – der skal kunne køre til Tyrkiet, med valuta der er tjent på sort frugt, handel på DBA og Gul& Gratis – åben dog øjnene – idiot.

  37. Af bjarne petersen

    -

    Velfærden i vores såkaldte velfærdsstat er vist efterhånden stærkt OVERVURDERET. De sidste tre-fire regeringer har jo slagtet løs på den alt hvad de kunne. Prøv at se hvordan de arbejdsløse behandles. De tyranniseres med alle mulige krav, regler, kontroller og tossede påfund, og hvis de er syge terroriseres de nærmest med årelange såkaldte “arbejdsprøvninger”. Selv kræftsyge i kemoterapi, selv gigt- og scelosepatienter med stærke smerter har man plaget med idiotiske krav. Og førtidspension er i flere år uddelt med rund hånd til migranter, mens syge danskere blev snydt for hjælp.

    Prøv at se hvor sjofelt gamle og nedslidte danskere behandles. Nogle steder er det nærmest hundeæde der serveres. Værelserne kan være små og usle. Og de kan blive fyldt med sovemedicin så der kan spares på personalet.

    Der blev for et par år siden bevilget 2.2 milliarder ekstra til bedre pleje af psykiske patienter. Men pengene er stadig ikke nået frem.

    Se hvordan familier, forældre, mænd og børn behandles af familiebureaukratiet. Her er der ikke tale om velfærd, men om betonkommunisme, svindel, hykleri, idioti, magtmisbrug, menneskemishandling og børnemishandling.

    Se hvor usselt danske soldater og officerer ofte er blevet behandlet i de senere år.

    Se hvordan sundhedsstyrelsen har svigtet de danske patienter igen og igen.

    Og se hvordan VKO regeringen nu har tildelt migranter fra Afrika og Mellemøsten større rettigheder end danskerne mht. boliger, jobs, penge, velfærd og sundhed m.m. Og det fra dag 1.

    Se hvordan hjemløse danskere diskrimineres. Her er ikke noget med opvarmede telte, service og privillegier.

    Man kunne blive ved. Hvis det står til politikernes og journalisternes flertal ender vi danskere ikke med at blive gjort til bare stemmekvæg og malkekvæg. Nej, vi ender som slagtekvæg. Den asociale højborgs typiske pamper eller pamperinde har ingen skrupler ved at udslette danskernes velfærd, kultur og fremtid.

  38. Af bjarne petersen

    -

    VELFÆRDSSTATEN OG DEN DEMOKRATISKE NATIONALSTAT ER UNDER ANGREB

    Velfærden i vores såkaldte velfærdsstat er vist efterhånden stærkt OVERVURDERET. De sidste tre-fire regeringer har jo slagtet løs på den alt hvad de kunne. Prøv at se hvordan de arbejdsløse behandles. De tyranniseres med alle mulige krav, regler, kontroller og tossede påfund, og hvis de er syge terroriseres de nærmest med årelange såkaldte “arbejdsprøvninger”. Selv kræftsyge i kemoterapi, selv gigt- og scelosepatienter med stærke smerter har man plaget med idiotiske krav. Og førtidspension er i flere år uddelt med rund hånd til migranter, mens syge danskere blev snydt for hjælp.

    Prøv at se hvor sjofelt gamle og nedslidte danskere behandles. Nogle steder er det nærmest hundeæde der serveres. Værelserne kan være små og usle. Og de gamle kan blive fyldt med sovemedicin så der kan spares på personalet.

    Der blev for et par år siden bevilget 2.2 milliarder ekstra til bedre pleje af psykiske patienter. Men pengene er stadig ikke nået frem.

    Se hvordan familier, forældre, mænd og børn behandles af familiebureaukratiet. Her er der ikke tale om velfærd, men om betonkommunisme, svindel, hykleri, idioti, magtmisbrug, menneskemishandling og børnemishandling.

    Se hvor usselt danske soldater og officerer ofte er blevet behandlet i de senere år.

    Se hvordan sundhedsstyrelsen har svigtet de danske patienter igen og igen.

    Og se hvordan VKO regeringen nu har tildelt migranter fra Afrika og Mellemøsten større rettigheder end danskerne mht. boliger, jobs, penge, velfærd og sundhed m.m. Og det fra dag 1.

    Se hvordan hjemløse danskere diskrimineres. Her er ikke noget med opvarmede telte, service og privillegier.

    Se hvordan ublu krav hagler ned over bilister, bolighavere og erhvervsdrivende.

    DR, de radikales propaganda-agentur, tildeles fortsat FIRE MILLIARDER pr. år. Her er der ingen smalle steder. (men hvorfor skærer VKO ikke licensen ned med 80%?)

    Man kunne blive ved. Hvis det står til politikernes og journalisternes flertal ender vi danskere ikke med at blive gjort til bare stemmekvæg og malkekvæg. Nej, vi ender som slagtekvæg. Den asociale højborgs typiske pamper eller pamperinde har ingen skrupler ved at udslette vi danskeres velfærd, kultur og fremtid.

    Hos snaph og 180g og andre steder tales der nu om at partiernes politik er en massiv blok af hykleri, bedrag og forræderi.

  39. Af Niels Christensen

    -

    Utroligt så mange (internationale- og udlandsdanskere) personer HDP kender, der alle som een anser Danmark, som et “lorteland”.
    Kunne HDP ikke for een gangs skyld pakke sin rygsæk og bosætte sig permanent i sit elskede Portogal.
    Det burde han alene have sørget for inden hans mor skulle lide den tort at stifte bekendtskab med det elendige danske sygehusvæsen.
    Jeg har selv ofte haft brug for behandling hos læge og sygehus. Altid har jeg være tilfreds, men har nok ikke forstået en brik !
    Jeg vil ønske for Dig, HDP, at du for Din egen skyld forlader “fædrelandet” så du evt. kan få humøret tilbage

  40. Af D. Santina Matias Marcelino

    -

    Henrik Day P!
    # “… at danskere er langt mere uforskammede end andre…”: Jeg syntes ikke at danskerne er uforskammede, men derimod ekstremt introverte. Danskerne er exceptionelle til at pakke konflikterne ind, indtil det bryder ud i Ares’ raseri i Troja.
    # “Behandlingsgarantien omfattede ikke netop hendes type af operation.”: At behandlingsgarantien er negativ oplevelse for din moder er ikke ensbetydende med, at det forekommer i samtlige specialafdelinger? For mit vedkommende fik jeg hurtigt ekspedition i hhv. Gastroskopi, Reumatologi, Røngentafdeling og blodprøve.
    # “Jeg må meddele Bertel, at jeg hader at cykle …”. En cykel er en biting for dor dit luksusliv, men dine diagnoser er knap så mangfoldige for de patienter du har diagnosticeret.

  41. Af P. Torbensen

    -

    Rigtigt Bjarne Petersen 13 juli 2016-16.33. Forstår din vrede og frustration,oplever det samme med min mor på 96 år,for frisk til et plejehjem udtalt efter 5 minutter samtale.
    Tilbudt 2 timers rengøring pr.måned ,hvis hun selv støvsugede køkkenet og rundt om toilettet,før de kom med slaskemoppen-den gamle takkede nej tak-undertegnet gør det selvfølgelig som søn og det benytter det offentlige sig naturligvis af-mens milliarderne fosser ud af statskassen til den tredje verdens såkaldte flygtninge med retskrav på evig forsørgelse.

  42. Af Frank A

    -

    Jeg har også læst kronikken fra kvinden. Sjovt nok får jeg slet ikke det samme ud af indholdet som HDP gør.

    Jeg synes bestemt ikke kvinden virker utilfreds med DK og man kunne jo også spørge om hvis det var tilfældet flyttede hun nok igen.

    Hun opremser en række forskelle, men fortæller netop at det drejer sig om at indrette dig.

    HDP vil ikke indrette sig. Han vil at alt skal indrette sig efter ham. Her er det naturligvis en fordel med hans relative rigdom ifht Portugal. Der kan han spille smart og rig nede.

    At HDP anser sig selv som hårdtarbbejdede rimer skidt med hans utallige fortællinger om ferier og ture til det store udland.

    Du er een stor kliche HDP

  43. Af E. Larsen

    -

    Jeg er bare så enig med dig kære HDP, og igen er det grotesk at se de “bestilte bloggere” , der kommer uafbrudt = NPL og NJUULH m.fl. de bestiller åbenbart ikke andet end at forsøge at hjælpe med at ændre det danske samfund til noget der ligner et “DDR- måske mere muslimsk samfund”.
    De bliver ved og ved – og de får LOV – af b.dk. , der tilsyneladende som de særdeles “røde TV-medier” ønsker at vort land skal forsvinde.
    HDP, jeg har haft lignende oplevelser med mine ældre slægtninge der ligger på gangene på sygehusene, mens der er andre etniske personer der tager al plads samt har besøgende i et antal der er uhyrligt.
    I over 40 år har die dumme dânen fundet sig i at røde regeringer – ja og selv en uløkke er blevet ved med at hente personer op der intet, intet andet end udgift er for vores lille land.

  44. Af E. Larsen

    -

    HDP, de KAN ikke være rigtigt` ? Nu har jeg brugt tid på et indlæg, der roser dig m.m. –
    og det er måske netop DERFOR at b.dk. filteret har stoppet mit indlæg???
    Hvor ER vi danskere henne lige nu?? Det er jo værre end i landene før i øst!
    Du kan da ligeså godt stoppe dine artikler, når man ikke må kommentere dem – endda positivt.

  45. Af E. Larsen

    -

    Men “Franken A.” han har altid plads, selvom han forhåbentlig kun repræsenterer ca. 000,1 procent af danskernes meninger. Flot. Det minder snart lidt om serien i TV som hed “Edderkoppen”. Ren korruption og det der var værre.

  46. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Henrik Day Poulsen

    “Jeg har boet i USA. Her beundrer man mennesker, som tjener mange penge. I Danmark misunder og mistænkeliggør man dem i Jantelovens navn.”

    Det er jeg ikke enig med dig i.

    Vi er tværtimod meget stolte over de mange danske iværksættere, som har skabt store danske, verdensomspændende firmaer. Der er derimod sket en udvikling over de sidste årtier – også i Danmark – hvor dem, der har ’scoret kassen’, ikke er folk, der som entreprenører har skabt firmaer og arbejdspladser, men derimod spekulanter, som sidder i finansfirmaer og banker og opererer med andre folk penge.

    Roskilde Bank er kun eet eksempel, men forhåbentlig et eksempel, du kan forstå!

    Ingen er misundelige på folk, som har tjent deres penge på ærligt arbejde, om det så er indenfor kreative fag, hårdt arbejde eller sågar psykiatrien.

  47. Af E. Larsen

    -

    Og ja, Niels Christensen, alle fornuftige unge fra 18- 45 år skulle da sige farvel til dette land, der ikke findes om få år.
    Desværre er vi jo mange der er oppe i alderen og som i øvrigt har betalt til ALT i dette nærmest DD R- samfund vi har i dag. Og vi har lidt svært ved at rejse væk – selvom der ikke var noget vi hellere ville. Og dårligere ældrepleje – sygehuse m.m. kan vi vel ikke finde. Men jeg garanterer dig at mange gerne ville væk fra dette land – særlig vi som har set det, da det var fredeligt og godt.

  48. Af jan nielsen

    -

    Det er da komplet urimeligt og uforståeligt at E. Larsen har så svært ved at sætte noget på. Men undertegnede har også oplevet at filtret fungerer fuldstændig utilregneligt, ulogisk og ubegavet. Det sker på samtlige blogs. Hos nogle blogejere er der altid ekstra megen plads til trolde eller trolle som J M og lignende. Det virker nærmest som om filtret indstilles helt skørt. Ofte skal man bruge “tricks” for at komme igennem den dødssyge c en su r.

  49. Af Eva Madsen

    -

    Selvom det ikke endnu ikke har manifesteret sig i de gamle partier, så er der grøde i det borgerlige Danmark.
    Ti nationalsindede konservative har netop lanceret bloguniverset = Frontiére.dk

  50. Af ole jessen

    -

    Hvis E. Larsen havde været en troll der leverede endeløse mængder af tåbeligheder og usandheder, eller af radikal propaganda, ville han sikkert få grønt lys i flere tilfælde. Nu optræder E. Larsen derimod som ærlig talsmand for den brede befolkning, og det er jo ikke så godt. Det får visse blogholdere til at gå helt i baglås. Heldigvis har vi jo snaph og 180g i baghånden, hvis c en su ren bliver alt for styg.

  51. Af Niels Juul Hansen

    -

    Er Ole Jessen, Jan Nielsen og Erik Larsen ikke identiske Preben Jensen?

    Hvis man lægger alle Preben Jensens og hans ‘aliassers’ indlæg sammen, så er han den, der skriver oftest på berlingske blog. Hvis indlæggene så i det mindste havde noget med blogemnet at gøre.

  52. Af ole jessen

    -

    Har kastet et blik på Frontiere. dk. Hvis den er hvad den udgiver sig for at være, er den måske ok? Men er den det? Eller er den infiltreret af et par stykker der er mere radikale end nationale? Hvorfor skal man oplyse navn og adresse for at kunne deltage i debatterne? Hvilken garanti er der for at oplysningerne ikke hackes eller på anden måde ender hos en ekstrem gruppe af voldspsykopater?

  53. Af Michael Vestergaard

    -

    Danskerne sidder fast i et stort klæbrigt edderkoppespind af røde og giftige propagandaløgne. En af løgnene er den om den store herlige “ligestilling” og “kvindefrigørelse” som bare er så fed, fin og god. Men sandheden er at der er alvorlige minusser ved feministernes og kvindesagskvindernes (og deres tøffel-helte medløberes) mål og politik. Disse familieødelæggende og mandsfjendske minusser nævnes aldrig når der pladres løs om feministernes og kvindesagernes hellige doktriner.

  54. Af Michael Vestergaard

    -

    ALT I ALT er feminist- og ligestillingssagen lige så betændt, falsk og løgnagtig som “indvandringssagen”. Som i årevis er blevet skildret som vejen til berigelse og kulturelle gevinster. Selvom sandheden er at der er tale om vejen til død og ufattelige tab.

  55. Af E. Larsen

    -

    Kære Ole Jessen, tak for din “support” og denne gang gik der så heller ikke mere end ca. en times tid før mit sjældne indlæg blev bragt.
    Men straks kommer ” trol len” – den faste skribent fra rød-fløjen Niels jUUL med anklager om at jeg er flere personer og endda at jeg hedder Erik??? Hvor får han disse meninger og ting fra?
    Jeg er en ganske almindelig dansk borger og demokrat og jeg bruger ikke meget tid på – som NJH, NPL, JH og andre – at sidde og skrive dagen lang.
    Jeg er heldig at jeg ikke er i Danmark hele tiden og jeg ikke læser ALT HVAD de der ønsker et andet Danmark skriver uafladeligt — så, …. jeg beklager at jeg kun er én person og endda en DANSK og ÆRLIG person.
    Jeg vil altid kæmpe for Danmark og danskere og ikke acceptere Koran og Sharia.
    Måske en dag også unge på mellem 16 og 45 år vågner op også ligeså.

  56. Af Frederik Christiansen

    -

    At der huserer diverse agenter for de radikale og islamisterne på disse blogs er der ingen tvivl om, men det er ikke særlig alvorligt. Derimod er det yderst alvorligt og langt værre at EUs og løkke-regeringens politik er en lang og skarp kniv i ryggen på det danske folk. Som vel prøver at ignorere smerten og blodet, men som hellere må se at vågne op, inden der sker en forblødning. Jeg mener, det er vel ikke uden grund at stadig flere tænkere, filosoffer, kulturpersonligheder, forfattere, sikkerhedsfolk, militærpersoner, politichefer og andre ADVARER om at Europa og Danmark har kurs mod komplet van vittige og apokalyptiske tilstande. Tilstande med nul velfærd, uhyrlig kriminalitet, terror, sammenbrud, barbari, krig og masseud ryd delse. Der tales om statsbankerot, om søm i Danmarks ligkiste, om blodbade og borgerkrig. Man bør vel i det mindste overveje og undersøge om alle disse advarsler kun er fremsat “for sjov”.

    Se også snaph, 180g og den korte.

  57. Af Helge Nørager

    -

    Siden blog er løbet af sporet.
    Jeg har tit undret mig, og ikke på nogen som helst måde kunne forstå, hvorfor et ellers velfungerende menneske, pludselig bliver religiøs selvmordsbomber eller massemorder, med hensigt om at dø, under de modbydelige drab på uskyldige.
    Ofte bruges hævntørst, had og politiske motiver, hjernevask og afpresning er sikkert også årsag i nogle tilfælde.
    Helt uskyldige som skal flytte en “pakke” osv
    Så er der de åbenlyst rablende sindssyge.
    En teori.
    Meget religiøse er overbevist om at hvis de dør i kamp for deres religion kommer de i himmelen som guds specielt udvalgte kæledækker.
    Ofte udstrækkes denne guddommelige nåde også til at opfatte deres familier.
    Uskyldige ofre som dør i denne kamp, er også guddommeligt velsignet og hvis det er vantro som dør i kamp for religionen frelses deres evige sjæl, når de bliver myrdet af religiøse med trang til at sende sig selv og andre direkte i himmelen.

    Det er derfor set fra deres religiøse opfattelse en ubeskrivelig nådegave og kærligheds erklæring når de dræber i religionens navn.
    Hvilket kan være med til at forklare hvorfor ellers højt uddannede og velfungerende mennesker lader sig bruge som mordere af Imaner..
    Det er fordi de elsker alle mennesker og ønsker vi alle skal komme i himmelen, det er den ultimative empatiske gerning man som troende kan gøre for en vantro. At dræbe ham i kamp for at udbrede fredens religion.
    Så den vantros evige sjæl bliver frelst og kommer i himmelen.

    Måske nogen vil mene at min teori er lang langt ude, måske, men det er også langt langt ude når mennesker begår massemord for at ære deres religion.

  58. Af Frederik Christiansen

    -

    Hej, mit indlæg bedes venligst sat på. Tak, Det handler om den STRØM AF ADVARSLER OM DOMMEDAGSAGTIGE SCENARIER I EUROPA OG DANMARK der er kommet fra mange sider.

  59. Af ib Olsen

    -

    NØ R AGER, hvis man er rablende skør, kan man udlægge selv den værste forbrydelse som dagens gode gerning. Den slags rablerier kan fornuftige mennesker ikke bruge til nogetsomhelst.

  60. Af Jan Petersen

    -

    HDP et glimrende indlæg, MEN – når du henviser direkte til en artikel bragt på B.dk, hvorfor viser du så ikke et link til artiklen?

    »Jeg kan godt nogle gange føle mig som en andenrangsdansker«
    http://www.b.dk/nationalt/jeg-kan-godt-nogle-gange-foele-mig-som-en-andenrangsdansker

  61. Af Henrik S

    -

    Enhver med bare lidt mellem ørene ved at elevernes respekt for skolelærere de seneste år har været på stærk retur.
    Især fra muslimske elever der hjemmefra er massivt præget af foragt for dansk kultur.
    Så selvfølgelig har Henrik Day generelt set ret.
    Tumper som Jens Hansen , der mener han ved alt om Danmark, på trods af han åbenbart har boet det meste af sit liv i Korea og Kina , bør totalt ignoreres.
    Morten Bo Johansen.
    Grå stær er åbenbart noget du intet ved noget om , udover hvad man kan slå op i et leksikon.
    Grå stær kan udemærket blive et akut problem , idet grænsen for synsnedsættelsen,for at kunne fungere i hverdagen , ret pludseligt kan optræde , især hos en dement person.
    Så lad være med at kloge dig om noget du ikke har indsigt i .
    Jeg har også læst artiklen om Tove Nielsen og fik det generelle indtryk , at hun var skuffet over det Danmark har udviklet sig til.
    Det er vi adskillige tusinder danskere der kan være enige i .
    Multikultitosserne kan selvfølgeligt ikke se det samme og synes alt er rosenrødt i deres jagt på at omdanne Danmark til et nyt Libanon.

  62. Af Frank A

    -

    Det er morsomt at se jenzen og larzen – de to højrefjolser – forsvare sig selv.

    Nej – larzen. Din højrefjolslogik deles ikke af den brede befolkning. Værst er det dog at se dig sleske for blogejer. Så er man helt i bund i tro på egne evner. I dit tilfælde – med god grund.

    Dernæst El Prebsi Jenzen, skrive under et utal af navne og rose egne indlæg. Så er man sgu til grin og ynk.

  63. Af J Hans en

    -

    AF FRANK A – 14. JULI 2016 02:20

    Preb en F1 Je nsen har begge fødder solidt plantet højt oppe i den blå luft.
    Uanset hvilket navn han/hun/den skriver i.

  64. Af per larsen DF odense

    -

    SKIK FØLGE ELLER LAND FLY – DISSE UDLANDSDANSKERE HAR IKKE KÆRLIGHED TIL DERES FØDELAND – UD MED DEM !!! DE ER IKKE DANSKERE MEN UDLÆNDINGE!! UD MED DEM !!!! MVH PER LARSEN DANSK FOLKEPARTI ODENSE

  65. Af Katrine Larsen

    -

    Man må undre sig over Dr. Poulsens insisteren på at forblive bosat i Danmark, idet han tilsyneladende ikke har ret meget positivt at sige om det kolde nord. Doktoren har alle økonomiske midler, der skal til for at flytte til ethvert land, han måtte ønske – og alligevel vedbliver han at bo i Danmark. Hvorfor?

    Mit gæt er, at Dr. Poulsen egentlig bedre kan lide Danmark, end han har lyst til at indrømme åbent. Jeg gætter på, at det særligt er modeindustrien, haute cuisine på de københavnske restauranter og hans lokale status af kendt medieperson, der tiltrækker ham.

    Personligt måler jeg et land på graden af demokrati, omsorg for de svage og beskyttelse af naturmiljøet, frem for velhaveres forlystelser. Det til trods for, at jeg sandsynligvis går en fremtid som velhaver i møde. Men Dr. Poulsen skal da have lov til at more sig på rigmandsmanér, hvis det er det, der tæller for ham.

  66. Af j nielsen

    -

    Brøleaberne har deres navn fra deres højlydte brøl, som begge køn kan udstøde og som kan høres i flere kilometers afstand. Brøleaber gør på den måde opmærksom på deres tilstedeværelse over for andre grupper.

  67. Af j nielsen

    -

    “Det burde være den danske regering soleklare prærogativ at bestemme, hvem der er dansk og hvem der er udlænding.”

    Og hvem der tilhører den efterhånden ikke ubetydelige mellemgruppe.

  68. Af Villy Pedersen

    -

    Ja du er dansker.
    Du skriver lige præcis det brok som du brokker dig over at danskere er.

  69. Af jørgen nielsen

    -

    Der er mange nyheder og nyttige oplysninger at hente hos snaphanen og 180g mv. . Her er nogle emner og overskrifter:

    SVERIGE: 15 MORD og 40 MORDFORSØG

    PARIS ER ET MARERIDT

    VELFÆRDSSTATENS ØKONOMISKE ENDELIGT

    GANGSTER – ISLAM

    SVERIGES VEJ MOD KAOS OG BORGERKRIG

    FALDENDE IQ I EUROPA

    SANDHEDEN KOMMER I DRYP – MEGET SMÅ DRYP

    VOLDSOMME PROBLEMER I TYSKLAND

    FRANKRIG I FLAMMER

    OFFICIELLE STATISTIKKER ER UPÅLIDELIGE

    OVER EN HALV MILLION EKSTRA MIGRANTER ER PÅ VEJ

    SIDSTE SØM I DANMARKS LIGKISTE

    TERROR RAMMER ISÆR ALMINDELIGE MENNESKER: EEN BILBOMBE DRÆBTE OG SÅREDE OVER 500 PERSONER

    DANMARKS VEJ MOD KAOS OG ØDELÆGGELSE

  70. Af Bjarne Munk Christensen

    -

    HDP har fuldstændig ret – IGEN!!

    – når han påpeger den kendsgerning, at danskerne har udviklet sig til et yderst primitivt folkefærd med elendig opførsel, dårlig omgang med andre medmennesker, manglende
    normer og almen dannelse samt en fuldstændig abnorm plathed
    – det er også korrekt, at det er ganske umulig at blive integreret i Japan for ikke-japanere
    eftersom det japanske folk er unikt i sin kultur og det kan ingen andre folkeslag leve op til
    – jeg har selv boet og arbejdet i Japan og har den største respekt for japanernes almene dannelse – yderligere har de en god smag m.h.t. påklædning, hvilket udviser respekt for
    ordentlighed i skarp modsætning til det danske “cowboyklædte” folk, der ikke engang er i stand til at klæde sig ordentligt på til fester , brylupper, konfirmation m.v..
    – en skammelig mangel på respekt for andre mennesker og begivenheder – et total normløst samfund i frit falds
    – eksemplet med HDPs gamle mor fortæller alt – nemlig at vi

    BETALER FOR 1ste. KLASSE MEN , REELT, KØRER PÅ 3die…!!!!

    – symptomatisk for et falleret samfunds på fuld fart ned ad slisken..

  71. Af Michael Vestergaard

    -

    Man bør læse 16.33 ovenfor som nok ikke er skrevet af en radikal støjsender eller muslimsk agent.

  72. Af Otto Fabricius

    -

    Kære hr. Poulsen,

    Jeg synes vældig godt om Deres indlæg i dag om danskerne. Det er – som sædvanlig – velskrevet og i øvrigt ikke spor overdrevet. Den danske formløshed er velkendt og berygtet i udlandet. Og det var den allerede for tyve år siden, da jeg arbejdede i en international koncern. Siden er det kun blevet værre. Slapheden synes også udtalt i hele undervisningssystemet. Danmarks fremtid.

    Keep up the good work, Mr. Day!

  73. Af Dan Skaaning

    -

    Som i Ludvig Holberg’s ”Den politiske kandestøber” sætter Henrik Day Poulsen selve danskhedens filosofi til debat.

    Og det er klart, at danskerne ganske som håndværkermester Herman von Bremen i komedien er så optaget af egen dilettantisk politiseren i vores selvskabte danske ”collegium politicum”, der mere og mere kendetegnes ved dovenskab, snyderi, udygtighed, blind tro på, at vi altid er bedst og mangel på selvkritik og uvilje til at modtage andres kritik; at vores land beviseligt er blevet fattigere, mindre arbejdsomt og med med en dårligere tone og opførsel blandt vores borgere.

    50 års jagt på velfærd han skabt en afgud, hvor flertallet tror, at man kan nasse sig gennem livet for mindretallets skatteindbetalinger. Problemet med socialisme er, at man altid på vej mod elysium løber tør for skatteprovenu; da de få der er udset til at betale gildet – er rejst !

    Kunne det derfor tænkes, at de danskere vi har MEST brug for de næste 20 år til at sætte en ny vision for vækst i Danmark netop sidder i bl.a. Tokyo, New York, London og Zurich ?

  74. Af Michael Vestergaard

    -

    Det er kommunistisk proletar politik og propaganda der er ved at smadre danskernes fremtid. Der er nu fire-fem eller seks-syv radikale/kommunistiske partier. Selvom de betegner sig selv som ansvarlige, alternative, liberale, socialistiske, borgerlige, solidariske eller humanistiske, er de først og fremmest en stor klump af pampere, hyklere, feminister, tøffelhelte, kommunister og korrupte pladderhumanister. Det begynder at se sort ud. Nomenklaturaen er ligeglad med det danske folks fremtid.

  75. Af Michael Williams

    -

    Det er sørgeligt at se alle nedgørende kommentarer der alle bekræfter indholdet i dit indlæg. Jeg kender glimrende rollen som “udenlandsdansker” både civilt og statsligt. Det er nemlig ikke kun hr og fru Danmark der får en sviende smerte i røven når de hører om dem der har fravalgt deres fødenation – statsapparatet styres af mennesker og disse mennesker bærer på de samme holdninger. Skattevæsenet er i denne sammenhæng en af de yderliggående statsfunktioner som bringer minder om Stasi’s metoder mod tidligere flygtninge fra DDR. Efter formøblingen af mere end 9 milliarder på grund af enten slendrian, himmelråbende inkompetence eller direkte kriminel adfærd hos det danske skattevæsen er de bl.a. gået på klapjagt hos alle udenlandskdanskere. Her omgåes behændigt de skrevne love med hvor mange dage man maksimalt må opholde sig i Danmark om året og fortsat bevare sin status som “ikke skattepligtig i Danmark”. Der benyttes konstruerede koncepter så som “mentalt bosiddende” og lignende. Disse udtryk dækker over at man ikke har medtaget alle sine forældre, søskende, fætre og kusiner med i sin flytning til udlandet og derfor besøger man af og til (1-2 gange årligt). Men disse besøg medfører i det danske skattevæsens øjne at man jo har så stor tilknytning til landet at man nødvendigvis må være skattepligtig her også. Jeg har kontakt til ret mange andre i lignende situation som mig selv – og de beretter alle om den samme klapjagt der er startet indenfor det seneste år. Uanstændigt er for mig nok det mest dækkende ord. Hvis de nu i første runde ikke havde smidt de ni milliarder ud af vinduet så kunne Danmark måske have haft råd til at behandle sine blot en lille smule bedre!

  76. Af Niels Peter Lemche

    -

    OTTO FABRICIUS, korrekt til det sidste; men der er flere årsager. Først og fremmest er der en kedelig tradition herhjemme til at spare løs inden for undervisningssytemet, selv om landets fremtid er afhængig af dem, der kommer gennem det. Der er simpelthen for få veluddannede mennesker på Christiansborg. Dernæst har man med ministeriets velsignelse hele tiden måttet sænke overliggeren, for ellers kom der ikke nok igennem. Når Københavns Universitet i mange internationale vurderinger stadig ligger i top-halvtreds, skyldes det først og fremmest entusiasmen hos de ansatte, hvis output ofte er placeret meget højt på de internationale lister. Jeg tvivler på, at universitetets ranking er den samme, når nedskæringerne i 2016 og specielt dem, der er planlagt til 2019 slår igennem.

    Den danske nationalkarakter indebærer en modvilje mod at betale regningen. Man foretrækker discount-løsninger og glemmer, at man får det, man betaler for.

  77. Af jesper christensen

    -

    Vi får jo ikke det vi betaler for, NPL. Politikerne sviner jo med skatteborgernes penge, og bruger dem til alle mulige vanvittige projekter som slet ikke er til gavn for befolkningen.

    Se postvæsnet. Det er nu blevet så ringe at det skaber store problemer for sundhedsvæsnet og politiet osv. Brevbefordringen er nu som for 400 år siden!

    Det går den forkerte vej på alle områder. Inden længe har de asociales hovedkvarter og de retarderedes højborg forvandlet Danmark til en bananstat, til en 3. rangs nation, til en fejlslagen stat, til et u-land, til et islamiseret katastrofeområde.

    Måske har feminisering, vellevned og propaganda svækket danskerne så meget mentalt, at de ikke kan overleve ret meget længere i en stadig mere hård og forrykt verden? Historien viser at svage folkeslag ofte ender med at blive gjort til slaver…. eller de bliver udryddet!

  78. Af Mogens Rasmussen

    -

    E. Larsen Hvis du har lyst til at rejse til udlandet bør du faktisk gøre det. Er selv 75 år og har de sidste 8 år boet i Luxembourg. Mange vil allerede nu sige “skattely” hvilket jo er rigtigt da man langt fra betaler den samme skat som i DK. Så faktisk er alle lande skattely da jo ingen lande opkræver det samme i skat og afgifter som DK. Man skal dog selv finde bolig og dokumentere at man økonomisk kan klare sig selv og sine. Debatten her viser jo tydeligt at en gruppe forventer at samfundet skal løse tingene, hvor man i udlandet selv i et vis omfang selv må til lommerne. Hvad der er bedst må den enkelte selv finde ud af. Hvad mig selv angår har jeg som almindelig folkepensionist kun godt at sige om vore nye fædreland. Mange af vores danske bekendte ønsker på Ingen måde at flytte tilbage til DK kun familie kan man savne og dermed måske flytte tilbage. Ingen savner den danske service som man har til overmål i udlandet, men med udgangspunkt i en vis forsikringsordning mod så at blive behandlet fra dag 1. Hvilket er muligt med den betydelige lavere skat og afgifter. Det er ligeledes mærkeligt at leve i et land hvor ca. 50 procent er indvandrer og hvor der kommer 150.000 personer dagligt fra udlandet og arbejder. Dette giver penge til landet uden de store problemer men er selvfølgelig en udfordring til skolesystemet med de mange forskellige sprog. Jeg har selv den opfattelse at med de store problemer man i mange lande har med indvandrer kun kan sige at det må være de forkerte man tillader at bosætte sig og at velfærden tiltrækker disse.
    Ved en sammenkomst for nylig fortalte en at han var blevet stoppet ved færgelejet i DK og skulle vise pas og besvare visse spørgsmål. Pågældende kunne dog oplyse at han selvfølgelig skulle ind i DK men han kunne forsikre at han ville køre ud igen.

  79. Af Dorthe Pernille Walker

    -

    Tak for en meget rammende beskrivelse! Kunne ikke være mere enig.

  80. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Tænk at nogen prøver at hæmme danskere i at rejse udenlands, dels for at arbejde og dels for at uddanne sig. Her henter danskere kompetencer og uddannelse, der udvikler Danmark i det lange løb.

    Ved 8 års regelen bliver danskernes lyst til at rejse til andre lande formindsket. Mange rejser til udlandet for at videreuddanne sig og bringer derved nye metoder og know how tilbage til Danmark. Deres lyst vil også blive reduceret.

    Hjemmefødninge og ukultiverede mennesker regerer landet desværre. Vores regering og støttepartier består af for stor en del, af hjemmefødninge med had til alt fremmed, så som ny teknologi og selvfølgelig mennesker fra andre lande, selv om disse udlændinge meget ofte bringer med sig ny teknologi og know how. Jeg taler om uddannede mennesker i dette tilfælde.

    Besparelser i SU vedrørende kandidatstuderende vil få flere til at stoppe ved 1. dels studiet, med det resultat til følge, at danskerne bliver endnu mindre uddannede og konkurrencedygtige i verdenssamfundet. Husk på vi skal leve af det vi tænker os til. Om det er hjernearbejde, eller håndens klogskab, spiller ingen rolle. Begge dele bliver til ved hjernearbejde. Der er behov for at vores unge kan rejse til andre lande og komme med ny erfaring til Danmark.

    Jeg har arbejdet i tre andre lande og ved at danskere er meget kompetente mennesker. Ju danskerne kan være bøvehoveder, men det er ikke det generelle indtryk man har af danskere, som udlænding.

    Det værste jeg ved ved danskerne er Janteloven. Denne mangel på lyst til at rose de mennesker, der har ydet landet, er rent pinlig. Denne Jantelov findes dog i alle lande og er i virkeligheden en slags social kontrol og misundelse.

    Danskerne kunne godt klæde sig pænere på til møder. Det er dog ikke det, der gør danskerne mindre professionelle, desuden har det med påklædning ændret sig i Danmark med den unge generation.

    Danskernes indstilling til, at de kan alt og ikke kan lære noget fornuftigt af andre nationer, det er pinligt, ikke påklædning.

    Det at klæde sig grimt på, er dog bøvehovedets underliggende manglende respekt for andre kulturer, som viser at han/hun skider på andre. Denne attitude bringer sjældent kontrakter i hus. Det koster ikke noget at vise andre respekt, hvem det end er.

  81. Af Peder Pedersen

    -

    Her er mange fordomme og gennemgående surhed. Dronningen af Janteloven, Rosa Harald Kristiansen beklager sig endda over, at hun ikke har monopol på den.

    Jeg læste lidt af artiklen om Tove Nielsen men syntes, at hendes surhed var for meget og hoppede videre. Hvad Day Poulsen undlader at skrive er, at denne kvinde faktisk havde opgivet Danmark og ikke regnet med nogensinde at komme tilbage her til. Hun er gift med en amerikaner og lod børnene vokse op uden at lære dem dansk. Det er sjældent, at danskere er så ligeglade. Det var desuden hendes mand, der ønskede at flytte til Danmark, hvor han fik tilbudt et job. For ham er det sikkert nemmere at omgås med danske end japanske kolleger. Japansk kultur er jo meget lukket og tit ufattelig for ikke-japanere, hvilket ikke har noget at gøre med manglende venlighed. Japan var længe et afsondret samfund og gjorde meget for at forblive sådan. Det er vist mere eller mindre umuligt at få asyl i Japan.

    Fra mine mange år i udlandet har jeg bestemt det indtryk, at de fleste danskere anses for at være en solid og dygtig arbejdskraft, sommetider hårde i filten men også mere troværdige end så mange andre og bedre end de fleste til at samarbejde. Der er mange ubehøvlede danskere, de fleste er er vokset op under beskedne kår og har travlt med at demonstrere, at de er lige så gode som andre, hvilket de måske selv er i tvivl om.

    mit fittness center er folk i sportstøj, fordi velklædthed er at være klædt på til lejligheden, og instruktørerne er de samme som receptionisterne og ville se dumme ud i høje hæle og habitter, når de instruerer folk. Denne dobbelte funktion er med til at holde kontingenterne nede, i DK har vi jo ikke en underklasse af tjenende, underbetalte ånder og får det forhåbentlig aldrig.

  82. Af E Nielsen

    -

    Jeg ser frem til at HDP med sit næste debatoplæg her på bloggen kommer med en analyse af hvordan og hvad det er der har ført til at vi er blevet en nation af egocentrerede og uopdragne individer.
    For hvis han går rundt i den tro at det kun er et begrænset problem- tager han meget fejl- det bliver desværre praktiseret i udbredt grad i den omgangsform vi møder hinanden med.
    Jeg erindrer ikke at det altid har været sådan- så noget er der gået galt indenfor de sidste 20- 30år.

    Tænk bare på den tilsvining der har ramt de såkaldte venligboer som prøver at vise et andet Danmark frem -end det som efterhånden ( desværre) er blevet den gængse omgangsform – både her på bloggen og så sandelig også hos vores politikere.

  83. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Peder Pedersen
    Nu var det ikke fitnesscentre der er tale om. Hold dig til tråden, hvis du vil tages alvorligt. Åndelige bøvehoveder findes alle vegne. Rige som fattige.

  84. Af J. Hans en

    -

    AF PEDER PEDERSEN – 14. JULI 2016 12:56

    Jeg kender ikke den tidligere udstationerede familie, som Day Poulsen bruger i sine sure opstød om Danmark.

    Men jeg kender en del som har været udstationeret.
    For mange af deres koner er det et chock at komme hjem efter længere tid i udlandet.
    Madammerne skal pludselig selv gøre rent, lave mad, vaske tøj, passe børnene og handle ind.
    En omvæltning uden lige.

  85. Af Peder Pedersen

    -

    Rosa Harald Kristiansen, jeg konkluderer, at du ikke har gidet at læse oplægget. Prøv afsnit 3 om fitnesscenteret.

    Hvad proletarisk uopdragenhed angår, overgås du kun af Henrik Knage, der er helt i særklasse. Men I sidder begge klistret til skærmen.

  86. Af Jakob Rasmussen

    -

    Står det nu så galt til med almindelige danskeres anstændighed, som mange hykleriske moralister påstår?

    Eller er danskerne stadig et af verdens mest hjælpsomme og tolerante folkeslag, der blotr ikke finder sig i, at tolerancen og hjælpsomheden opfattes som svaghed?

    Day poulsen er hverken den første, eller den sidste, opblæste Jean de Francen, der har påtaget sig den umulige opgave, at civilisere danske grødbønder.

    For et par år siden forsøgte nogle fintfølende, muslimske zeloter med passende, probate midler, at indgyde lidt civiliserende gudsfrygt og en smule anstændighed i danske satiretegnere og danske cehfredaktører.

    Det lykkedes som bekendt ikke særligt godt.

    Det er kun de “anstædnige” danskere, der sympatiserer med de muslimske terrorister, og giver danskernes manglende moral skylden for den muslimske terror…

    Alle andre grinte blot af de selvhøjtidlige fanatikere, der spiller moderiske moralister, selvom de selv, samt deres svcinske fortolkning af deres religion, er komplet amoralsk.

  87. Af Jakob Rasmussen

    -

    Begrebet “anstændighed” har været på en vild rejse i de seneste år.

    Vanviddet kulminerede for et par år siden, da de venstreorienterede partier (plus Det Radikale Venstre) i København ville opkalde en plads tæt på Rådhuspladsen efter to mænd, der begge havde begået pædofile overgreb på mindreårige drenge, og begge var medlem af Pædofilforeningen.

    Den ene af mændene havde endda meldt sig som frivillig, nazistisk soldat under den nazistiske besættelse i Danmark.

    Men alligevel var det gennem flere år en mærkesag for den københavnske “venstrefløj”, at opkalde en plads efter de to pædofile mænd.

    Det samme (kun i egne øjne) “anstændige” segment forsvarer antisemitiske terrorister, der har en pædofil diktator som moralsk forbillede.

    Det er intet under, at den danske arbejderklasse ikke længere stemmer på de “anstændige”, islamofile Queer-partier – den forhenværende venstrefløj…

  88. Af harry johansen

    -

    Jacob, dine hånlige og nedladende bemærkninger er upassende. Og der er ikke noget at grine af. En fjendtlig invasion af vores land er igang, og regeringen er ligeglad.

    E ni el sen fatter ikke at væmligboerne er med til at ruinere og islamisere Danmark.

    Dorthe pernille er enig, men i hvad og med hvem??

  89. Af FLEMMING JØRGENSEN

    -

    SANDHEDEN KOMMER I SMÅ DRYP – OG HER OG PÅ ANDRE BLOGS ER DER ET KORPS AF KOMMUNISTER OG KONVERTITTER DER PRØVER AT DRUKNE SANDHEDEN I SLUDDER OG VRØVL. SE KL. 16.33 OG 9.36.

  90. Af Jakob Schmidt

    -

    @harry johansen

    “Upassende” og “uanstændigt” er blevet de hykleriske klynkehoveders kampråb, når de er løbet tør for argumenter, og deres ekstreme hykleri er afsløret.

    Begrebet “anstændighed” har været på en vild rejse.

    Det kollektive vanvid kulminerede for et par år siden, da de venstreorienterede partier (plus Det Radikale Venstre) i København ville opkalde en plads tæt på Rådhuspladsen efter to mænd, der begge havde begået pædofile overgreb på mindreårige drenge, og begge var medlem af Pædofilforeningen.

    Den ene af mændene havde endda meldt sig som frivillig, nazistisk soldat under den nazistiske besættelse i Danmark.

    Men alligevel var det gennem flere år en mærkesag for den københavnske “venstrefløj”, at opkalde en plads efter de to pædofile mænd.

    Det samme (kun i egne øjne) “anstændige” segment forsvarer alt for ofte “anstændige”, antisemitiske terrorister, der har en pædofil diktator som moralsk forbillede…

  91. Af Ehm Falk

    -

    Kære Henrik.

    Det er skønt og høre du har fundet dig så godt tilpas i udlandet og har mødt så mange kloge aage’r som også har forladt deres fædreland. Det billede af alle de slemme slemme danskere der er så ubehøvlet for ikke at sige dovne må vist være noget der er taget fra en maridsagtig drøm. Hvis det var hold i det kan jeg i min bedste fantasi ikke forstå at danske virksomheder og arbejdstager stadig har en masse arbejde i udlandet samt leverancer til udlandet for ingen gider da have noget og gøre med en så dårlig partner.
    Ingen tvivl om at der altid er muligheder og behov for forbedringer i Danmark men hva, det er der jo i højeste grad også i udlandet både når vi snakker udlandsdanskeren og når vi snakker om de enkelte borgere i div. lande. Jeg mener helt klart at vi dansker har noget at have stoltheden i, for vi laver gode produkter, vi er generelt dygtige til vores arbejde og vi spilder generelt heller ikke tiden bort i arbejdsprojekter. Jeg har lige afsluttet en arbejdsopgave hvor vi var mange forskellige lande repræsenteret på pladsen lige fra det høje Norden til det sydlige Europa og fra den vestlige side af Europa til den østligste side og kan kun side danskerne lå ikke nederst i rendestenen hvad kvalitet og indsats angik.
    Jeg synes det er ganske nemt og sidde og pege fingrer ad de dansker der knogler en vis legemsdel ud af bukserne for bl. a. at betale din uddannelse som du har fået i Danmark ganske gratis og så efterfølgende stikker af til udlandet med i stedet for at betale uddannelsen tilbage. Jeg synes det er fint at folk får en god uddannelse og ikke mindst job i udlandet og hvad folk så tjener derude er jeg egentlig ligeglad med, men at man fusker sig til en gratis uddannelse og så lader Danmark stå med regningen alt i mens landet så også skal ligge ryg til overfusninger og beskyldninger er sku ikke i orden. Det ville være på sin plads at når man modtager så dyre uddannelser som læge, dyrlæge, advokat osv. har fået så burde der være krav om 5 – 15 års arbejdsindsats her i landet før man får udleveret sin autorisation og kan rejse ud i den store verden.

  92. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Kære Peder Pedersen
    Du er desværre et eksempel, som jeg nævnte i min tekst.

  93. Af E. Larsen

    -

    Kære Jesper Christensen, jamen NPL er da totalt ligeglad med det danske postvæsen (som jeg oplever i øvrigt hver dag er umuligt og totalt discount). Han er jo multi-kulti-dansk-svenske.
    Og Mogens Rasmussen, tak for dit indlæg. Jeg overvejer meget at smutte “inden det er for sent”, men børn og børnebørn vanskeliggør det en anelse.
    Men at hver dag opleve de venstrejournalistiske medier præge min hverdag er ulideligt. Så – måske……………. Danskerne vil aldrig, aldrig vågne som f.eks. briterne. Aldrig.

  94. Af Niels Peter Lemche

    -

    E.Larsen, hvad har jeg sagt om det danske postvæsen? Du kører jo blot på autopilot.

  95. Af rolf andersen

    -

    Der er nu kun ynkelige smårester tilbage af postvæsnet. Et almindeligt dag-til-dag brev koster nu 27 kr, og man kan ikke lægge det postkassen, men skal aflevere det på et posthus senest 17.30. Til stort tidsspilde og besvær for mange. Og et anbefalet brev til 125 kr. der skulle være fremme næste dag, er efter fem dage stadig ikke nået frem. Den postale service er helt til grin i forhold til 1960. Hospitaler, kommuner, skoler og borgere mv. har mange problemer og ærgrelser pga. det “nye” postvæsen og tvangsdigitaliseringen.

    Også politiet, forsvaret, skolevæsnet og velfærden osv. vil de kære politikere skære ned på, så hele vores infrastruktur kan komme til at ligne noget katten har slæbt ind fra nærmeste losseplads. Til helvede med danskerne,….. hvis bare der kan blive råd til luksus og særforplejning til migranterne er alt jo godt.

  96. Af rolf andersen

    -

    Personlig er jeg ikke i tvivl om at vores regering og folketing er noget af det mest umulige og inkompetente der nogensinde er set i de sidste 500 år. Og om få år vil velfærdsstaten ligge hen som en ruindynge. At danskerne bare sløvt ser til, mens udslettelsen af deres økonomi, kultur og livsgrundlag finder sted (med salami-metoder) er ubegribeligt. ( Kl. 9.36 og 16.33 igår højere oppe i tråden forklarer en del om hvad der er galt. )

  97. Af E Nielsen

    -

    Harry Johansen alias Preben Jensen- kan kun bekræfte mig i hvad jeg har skrevet om omgangsform og uopdragenhed.
    Det hoppende tastatur i hans indlæg har endnu engang afsløret ham i at skrive et af sine utallige indlæg i opdigtede navne.
    Det er så grotesk efterhånden -at det også er tragisk komisk -når han ser sig nødsaget til at rose indlæg som han selv står bag -i et opdigtet navn.

  98. Af Thor Arentoft

    -

    På tale om dårlig opførsel, egoisme og manglende empati.
    Jeg er 72 år Dansk statsborger, og har skiftesvis boet i Danmark og Sverige.
    Jeg blev rasende, når jeg nylig læste at mange forældre i Danmark, vil forbyde de pædagoger (der passer deres børn) at trøste deres børn med en knus, eller kys i panden hvis de græder.
    Jeg ser jo i DK & SV. at disse unge mødre og fædre når de selv (er på betalt ledighed) for at passe deres egne børn; kommer “svansene” med en ledning i øret, og er helt opslugt af en dims i den ene hånd, og i barnevognen ligger der et lille barn, og kikker resigneret og tomt op i luften; helt uden voksenkontakt.
    Det kalder jeg sgu ikke, at på en kærlig og empatisk måde behandle et lille barn på. Og så oven i købet på skattebetalernes bekostning. Disse unge forkælede idioter, vil forbyde en uddannet pædagog at udvise empati overfor deres børn, når de græder.
    Noget mere føleses-koldt og egoistisk beteende, skal man lede længe efter, fy fan for egoister siger jeg bare

  99. Af Uffe Hellum

    -

    Vi har en selvironisk talemåde her vestpå i det kultiverede Seattle: i Boston siger de “fuck you” og de mener “goddag”. Her i Seattle siger vi “goddag”, men vi mener “fuck you”.

    Det er fint at være kultiveret og høflig, men det gør naturligvis ikke nogen til et bedre og venligere menneske. Den danske uhøflighed virker bare underklasse agtig på mange udlændinge, som derfor afskriver os danskere som uprofessionelle og besværlige at holde ud.

    Det er altså ikke spor mere ærligt eller direkte at være uhøflig; bare anstrengende at høre på for mange veluddannede udlændinge. Danmark ville vinde point i PR, hvis danske talsmænd holdt op med den provinsielle tone. Det er en gratis måde at tjene flere penge på…

  100. Af bjarne petersen

    -

    TERROR IGEN, ELLER MERE BERIGELSE?

    Nå, nu er der tilsyneladende sket endnu et terror-angreb i Frankrig, hvor en lastbil i høj fart er kørt ind i en menneskemængde. Bagefter har chaufføren og en passagér vist nok skudt løs på folk. Over 30 fodgængere skulle være blevet dræbt. Chaufføren er blevet skudt af politiet. I Tyskland, Sverige og England mv. Skulle en slags terror-bølger af overfald, voldtægter , hjemmerøverier og påsatte brande mv. rulle afsted. Eller er der bare tale om berigelse? Læs selv Berlin gske, 180g, jp og BT/eb.

  101. Af bjarne petersen

    -

    TERROR IGEN, ELLER MERE BERIGELSE?

    Nå, nu er der tilsyneladende sket endnu et terror-angreb i Frankrig, hvor en lastbil i høj fart er kørt ind i en menneskemængde. Bagefter har chaufføren og en passagér vist nok skudt løs på folk. Over 30 fodgængere skulle være blevet dræbt. Chaufføren er blevet skudt af politiet. I Tyskland, Sverige og England mv. skulle en slags terror-bølger af overfald, voldtægter , hjemmerøverier og påsatte brande mv. rulle afsted. Eller er der bare tale om berigelse? (læs om GANGSTER-ISLAM på snaph)

    I Tyskland har stats-TV’et nu travlt med at bortforklare de mange overfald på kvinder. Læs selv Berlin gske, 180g, snaphanen, jp og BT/eb.

  102. Af bjarne petersen

    -

    Der meldes nu om 73 dræbte og om ca. 100 sårede. Men når mange vantro og urene folk går rundt udendørs i fri luft for at fejre et eller andet, er det jo logisk at visse berigere får lyst til at berige dem med gratis billetter til paradis eller helvede.

    Her i vores lille yndige bananstat forstår vi jo heldigvis at belønne berigerne med STØRRE RETTIGHEDER til familieliv, velfærd, boliger, lægehjælp, jobs, uddannelse, penge, smørrebrød og førtidspensioner.. end hvad vi danskere kan tilkomme. Det er godt at løkke-regeringen har sørget for det, så berigerne kan føle sig velkomne, så at endnu flere af dem gider slå sig ned i vores dejlige land. Og det forebygger vel også uheld med lastbiler og skydevåben osv. Ihvertfald indtil videre.

  103. Af Jan Petersen

    -

    Sådan ser iøvrigt terror ud. Du skal formentlig logge ind for at bekræfte alder:

    BREAKING: Terror Attack Nice France-viewer discretion is advised (+18)
    https://www.youtube.com/watch?v=47RAKY3yOe4

    Direkte afskyeligt!

  104. Af ole hansen

    -

    Nogle er så tarvelige at de betvivler at Danmark er et rigt land og en ægte velfærdsstat. Men se dog hvordan der har været råd til at bruge op mod 100 millioner kroner på leva kovic klanen fra bulgarien eller balkan.. Og se hvordan der er råd til opvarmede telte, kæmpevillaer og slotte til nyankomne nydanskere fra Afrika og Mellemøsten. Og se hvordan vi har råd til at forsørge kulturfremmede familier med op til 25 børn. Her er der ingen smalle steder. Det beviser da at Danmark er et stenrigt land med uendelige mængder af velfærd. Og det beviser at vores regering består af næstekærlige humanister.

  105. Af hektor heimlich

    -

    Heldigvis ingen danske ofre i Nice -hvad fanden så kan vi jo være ligeglade! good idea to kill some French when you are annoyed -Merkel said that it is OK and the Germans are much stronger than the French -as we are so vey much aware of since Adolf days. So just shut up -racists there!

  106. Af bent thomsen

    -

    Nu meldes der om mindst 84 dræbte og over 100 sårede for terror-angrebet i Frankrig. Og det er nok kun en forsmag på hvad der venter os af berigelse og multi-kulti herligheder i fremtiden. Så kom ikke og sig at genier som merkel, hollande, jelved, stampe, stine bo sse, bir the rønn, so fie car sten, mee alle r slev, jo hanne, løkke, pernille s og vest ager ikke forstår at føre fremsynet politik.

  107. Af Jan Petersen

    -

    Jeg tror bare, det var de lokale pigespejdere i Nice, der havde hyret en lastbil fyldt med våben og sprængstoffer, MEN havde fundet en tøs uden kørekort . . . LOL

    Tag det som en pervers joke – menigmand fatter ikke en meter af NWO-spillet alligevel 🙁

  108. Af jesper christensen

    -

    Rolig nu! Iflg. DR samt jelved, zenia og stine b er der kun tale om en happening. Der blev kun skudt med løst krudt og skikkelserne der ligger spredt ud over kørebanen, er blot dukker. Det hele var arrangeret af Amnesty International for at demonstrere solidaritet med Afrika. Altså ingen grund til panik.

  109. Af Helge Nørager

    -

    I Danmark tillades nu komponenter til drikkevands installationer, som i følge sundhedsstyrelsen og andre Danske eksperter vil øge befolkningens eksponering for f.eks ftalater og parabener.
    Nu mistænker samme eksperter disse stoffer for at mindske fertiliteten, øge risiko for allergi og eksem, samt sidst men ikke mindst muligheden for at få cancer.
    Det tangere efter min opfattelse terror at tillade denne forgiftning af den Danske befolkning, når alle eksperter fraråder det.
    Men det typisk for en venstre regering, som basalt set består af en flok neo liberale grådige profit fikserede levebrødspolitikere som kun lave symbolpolitik der skader tusinder.
    Eller som dette muliggør systematisk forgiftning af alle Dansker for at øge proffiten ved forhandlere af giftige plastdimser som sagtens kan erstattes af holdbare ikke giftige materialer.
    Men det vil sikkert forringe profitten ved en eller anden slægtning til de mulige krigsforbrydere som styrer landet.
    Venstre ved man hvor man har. ?

    Vi har brug for en Irak kommission, og at få fjernet disse uduelige inkompetente mennesker som ønsker at forgifte, alle som ikke har råd til at drikke champagne fra fødsel og gennem hele livet.
    .
    .

  110. Af Torben Christiansen

    -

    Henrik Day Poulsen:
    ” Sproglæren beskriver laissez-faire danskere, der møder op i meget afslappet tøj og sidder med fødderne på bordet.”
    Men måske er disse afslappede danskere i stand til at bøje substantiver korrekt, hvem ved?

  111. Af Christina Poulsen

    -

    Hvor er det trist at laese mange af de ovenstaaende kommentarer…. de bekraefter netop de mange pointer Henrik belyser omkring danskerne anno 2016. Jeg har selv boet i udlandet i 12 aar og vender nok aldrig tilbage til Danmark netop pga snaevertsynede, uintelligente, bitre danskere. Jeg moeder min verden og medmennesker med rummelighed og empati. Hvis man lever i rummelighed har man plads til alle slags mennesker og holdninger (ogsaa de snaevertsynede) samt alternative maader at leve paa. Desvaerre oplever jeg at danskere bliver mindre og mindre rummelige, og derfor har de ikke plads til mig da jeg udfordrer deres bitterhed ved netop at kunne rumme dem. TAK Henrik for en ’spot on’ artikel

  112. Af Hulda I Bagermosen

    -

    UK er nok overlykkelige for BREXIT i dag, de kan lukke totalt for invasionen af islamistiske immigranter og andet skummelt folk, medens Danmarks grænser står vidåbne. Vi har i realiteten ingen grænser.
    Det lykkelige danske tumbe folk.

  113. Af en fra det ikke tavse, men undertrykte flertal

    -

    Kommentar om at vi roligt kan tage det roligt, er stadig ikke at se. Er den skjult pga. ironi, eller er den forsvundet i mængden. Blev indsendt vistnok ca. 9.35.

  114. Af Hulda I Bagermosen

    -

    Chtristina Poulsen: synd at du ikke var i Nice så kunne du jo have mødt lastbilen med rummelighed og sympati – bliv bare væk fra Danmark vi har mere end tilstrækkeligt med godhedsnarkomaner som du -som aldrig løfter en finger for virkelig at gøre en forskel til det bedre i verden -bare blablablablabla. osv osv osv

  115. Af Hulda I Bagermosen

    -

    Nå så skal Løkke ud og græde sine krokodille tårer igen igen, igen -muligvis gider han end ikke det denne gang -vi er i krig og myrderier er hverdagskost! men Løkke skider stadigvæk i bukserne når han ser multi-kulti mutti prutti Merkel og tør intet sige og intet gøre -andet end i bukserne af skræk!

  116. Af E. Larsen

    -

    Hvor har du ret “Hulda”, selvom dit navn virker lidt søgt.
    Men at se politikere som Løkke, Østergård, Sofie, Johanne, Kristian J. Mette F. og mange flere “spise tudekiks” når de fanatiske islamister bare fortsætter og fortsætter er til at kaste op over. Ingen af DEM gør jo noget som helst for at sikre VORES land og VORES GRÆNSER. England så lyset og må være meget, meget glade for deres nej i dag. Vågn op danskere, vågn op.

  117. Af Hulda I Bagermosen

    -

    Lemche er desperat, han skriver så tangenterne gløder for at skjule at det er islamist krammere og EU kræmmere som ham og U E-J, der er skyld i 500 franskmænds + belgieres død 2015-2016. Mordere!

  118. Af Niels Peter Lemche

    -

    Hul i hovedet–Hulda, hvad har jeg egentlig skrevet på denne blog? Lidt om problemerne med undervisningssystemet. Hvorfor skal du blande noget helt uvedkommende ind? Har du egentlig andet end hul i hovedet.

    Og så lige til nattens tragedie: Igen hyler folk af din slags op: Det er så forfærdeligt alt sammen. Men hvorfor i HHH gør I ikke noget ved det. Jeg har utallige gange skrevet på adskillige blogs, at begyndelsen må være at sende hele banden i Mellemøsten til ‘Kingdom come’, fjerne enhver forhåbning hos islamisterne iblandt os om, der nogensinde bliver plads til deres mareridsdrømme i vor verden. Men så længe I bare vrider hænder, ja, så kan de jo bare fortsætte.

    Den hund, der gør, bider ikke!

  119. Af E. Larsen

    -

    NPL , nu er det jo sådan, at danskernes intelligens ligger på et meget lavt niveau.
    “Så længe I bare vrider hænder siger du————- jamen, danskere har jo ikke englændernes muligheder til at gå i karakter m.m.
    Vi har jo f.eks. dig, de radikale, SF, EL, S og en ekstrem u-løkke , samt topskatbekæmperne i LA og K. Og så har vi også fået et “alternativ” – der intet alternativ er. Nej, Danmark sidder fast i mudderet til halsen og – ja, mange vrider hænder, men de der står for medier, aviser m.m. pædagoger, skoler o.s.v. forstår intet – intet. Så Danmark er nok det letteste land for ekstremerne at overtage.
    Men det da også nyt, at f.eks. du nu synes at vi nok skal begynde “hjemsendelserne”. Den havde jeg m.fl. ikke set komme.

  120. Af hvor bliver vores aktuelle indlæg af???

    -

    Efter kommentaren af J P 9.48 og inden nør agers, var der en eller flere indlæg. Hvor er de blevet af? Og så er der et kæmpehul fra 16.35 til 20.02. Hvorfor skjules disse kommentarer, de har vel ikke være lige dårlige allesammen?

  121. Af hvor bliver vores aktuelle indlæg af???

    -

    Efter kommentaren af J P 9.48 og inden nør agers, var der et eller flere indlæg. Hvor er de mon blevet af? Og så er der et kæmpehul fra 16.35 til 20.02. Hvorfor skjules disse kommentarer, de har vel ikke været lige dårlige allesammen? Synes B. at det er sjovt at holde læserne for nar?

  122. Af henrik jensen

    -

    Se de dramatiske nyheder og videoer på snaph, 180g og den korte.

  123. Af Niels Peter Lemche

    -

    E. LARSEN : Den så du ikke?

    ” at sende hele banden i Mellemøsten til ‘Kingdom come’,” betyder ikke, at sende nogen hjem; men at sende dem til en bedre verden, dvs. likvidere dem.

    Jeg indrømmer, at udtrykket er engelsk. Og meningen var, at fjerne dette ‘kalifat’ totalt, voldsomt og med maximum brug af magt, og det i en sådan grad, at der ingen tvivl bliver tilbage om, hvem der bestemmer. Så har man fred, om end ikke for evigt. Israelerne gør det regelmæssigt, når raketterne fra Gaza kommer for tæt. Så går der et par år, og man skal til det igen.

    Mosul har jeg ikke været i,; men Raqqa er et hul i jorden, og var det også før IS tog over. Jeg har været igennem et par gange. Så det er bare at komme igang.

  124. Af jørgen nielsen

    -

    Det er tilsyneladende nogle ubegavede bloggere som igen og igen skriver om hoppende tastaturer, om at 25 forskellige personer er een person, om at bestemte udtryk “beviser” dit og dat om vedkommende, som helt sikkert er DF’er osv. I realiteten pjattede gætterier. Der er ikke tale om hopperi, men om at filtret stopper bestemte ord hvorfor man må bruge mellemrum. Og det at folk mener det samme, gør dem jo ikke identiske. Og udtryk låner man jo hos hinanden. Kan vi ikke snart blive fri for det ligegyldige nonsens om andre bloggere, som E. ni el sen, J M, nør ager, fra nk A, ju ul og lignende ustandselig disker op med. Vi andre er snart trætte af at høre om fantomet Pre b en.

  125. Af bjarne petersen

    -

    Chri sti na po ul sen ( i dag kl.12.00) er vel endnu en pladderhumanist der ikke fatter en dyt af verden omkring sig. Hun får mig til at tænke på de russere som troede at na zi-tropperne kom for at befri dem fra kommunisternes rædsels-regimente, blot for at opdage at na zi sterne kun kom for at plyndre, tyrannisere og myrde dem. Men mens russernes godtroenhed var forståelig, er chri sti nas naivitet og uvidenhed direkte pinlig, og et tegn på hjernevask eller dumhed. Overfor terror og organiseret ondskab skal man sgu da ikke være rummelig og emptisk. Det er da at gøre sig selv til nyttig idi ot. Det varede iøvrigt ikke længe før hundredtusindvis af russere som i starten bød tyskerne velkommen, gik over til hård modstandskamp, noget der kostede na zi ster ne dyrt og medvirkede til deres nederlag. Chri sti na bør læse snaph og 180g.

  126. Af bjarne petersen

    -

    Chri sti na po ul sen ( i dag kl.12.00) er vel endnu en pladderhumanist der ikke fatter en dyt af verden omkring sig. Hun får mig til at tænke på de russere som troede at na zi-tropperne kom for at befri dem fra kommunisternes rædsels-regimente, blot for at opdage at na zi sterne kun kom for at plyndre, tyrannisere og myrde dem. Men mens russernes godtroenhed var forståelig, er chri sti nas naivitet og uvidenhed direkte pinlig, og et tegn på hjernevask eller dumhed. Overfor terror og organiseret ondskab skal man sgu da ikke være rummelig og empatisk. Det er da at gøre sig selv til nyttig idi ot. Det varede iøvrigt ikke længe før hundredtusindvis af russere som i starten bød tyskerne velkommen, gik over til hård modstandskamp, noget der kostede na zi ster ne dyrt og medvirkede til deres nederlag. Chri sti na bør læse snaph og 180g. Også antony beevors og solsjenitssyns bøger kan anbefales.

    IØVRIGT er hele nordeuropa pga. merkels, mona sahlins, löfvens, jelveds og løkkes og mange andre pamperes slappe og uansvarlige politik, nu i fare for at blive opslugt af komplet vanvittige og meget blodige tilstande. Hvis chri sti na bor et sted i Europa, risikerer hun selv eller hendes nærmeste at blive ofre for samme slags kriminelle terror der allerede har udspillet sig mange steder. Antallet af overgreb/overfald løber til nu op i mindst fem millioner, og kan vokse til 100 millioner eller mere.

  127. Af J Nielsen

    -

    “Jeg har utallige gange skrevet på adskillige blogs, at begyndelsen må være at sende hele banden i Mellemøsten til ‘Kingdom come’ ”

    Hvor er atombomberne henne når man står og skal bruge dem.

  128. Af Niels Peter Lemche

    -

    J Nielsen, hold dem hjemme i depoterne. Begynder man først med det, er gækken løs. Våbnene er simpelthen så farlige, at de ikke kan bruges. Og hvis man et sted begynder at bruge dem, hvor bliver så det næste sted? Paris?

  129. Af Helge Nørager

    -

    “Af jørgen nielsen – 15. juli 2016 23:11
    Det er tilsyneladende nogle ubegavede bloggere som igen og igen skriver om hoppende tastaturer, om at 25 forskellige personer er een person, o………………….., som E. ni el sen, J M, nør ager, fra nk A, ju ul og lignende ustandselig disker op med. Vi andre er snart trætte af at høre om fantomet Pre b en.”

    Mange tak for en humoristisk start på dagen med et godt grin.
    Men at betegne en vred mand med mange navne som et fantom, er som er benægte jorden bevæger rundt om solen.
    Preben er meget virkelig, meget ægte og meget aktiv.
    Hil alle prebner i alle lande foren eder,.

  130. Af Helge Nørager

    -

    I øvrigt er det vist en del af det kr.stne bud.kab, at tilgiv.lse hænger sam.en med erke.delse af skyld.
    Derfor endnu engang.
    Jeg vil have en Ir.k kommi.sion, ledet af en dom.er og vidner under ed.
    Og at læse hvord.n en af de 90, Hr. S.ren Pi.d pudse sin gl.rie i blo.et fra uskyl.ige gør mig ked af det.
    Er jeg vir.elig den en.ste som m.ner at de 90 som mi.imum må være inh.bile i enhver beslutn,ng om under.øgelser af Ir.k kri.en ?.
    Kan and.e men.esker ikke l.se en retskri.nings ordbog og fa.te hvad in.abil bet.der.
    Betyd.ing af ordet inha.il er føl.ende.
    “Uegn.t til at beha.dle en best.mt sag pga. pers.nlige intere.ser, f.lelser eller forudfa.tede meni.ger”

  131. Af Helge Nørager

    -

    I øvrigt er det vist en del af det kr.stne bud.kab, at tilgiv.lse hænger sam.en med erke.delse af skyld.
    Derfor endnu engang.
    Jeg vil have en Ir.k kommi.sion, ledet af en dom.er og vidner under ed.
    Og at læse hvord.n en af de 90, Hr. S.ren Pi.d pudse sin gl.rie i blo.et fra uskyl.ige gør mig ked af det.
    Er jeg vir.elig den en.ste som m.ner at de 90 som mi.imum må være inh.bile i enhver beslutn,ng om under.øgelser af Ir.k kri.en ?.

  132. Af Helge Nørager

    -

    Kan and.e men.esker ikke l.se en retskri.nings or.bog og fa.te hvad in.abil bet.der.
    Betyd.ing af or.et inha.il er f.l.ende.
    “Uegn.t til at beha.dle en best.mt sag pga. pers.nlige intere.ser, f.lelser eller forudfa.tede meni.ger”

  133. Af Helge Nørager

    -

    Kan and.e men.esker ikke l.se en r.tskri.nings or.bog og fa.te hvad in.abil bet.der.
    Bet.d.ing af or.et inha.il er f.l.ende.
    “Uegn.t til at beha.dle en best.mt s.g pga. pers.nlige intere.ser, f.lelser eller for.dfa.tede m.ni.ger”

  134. Af Helge Nørager

    -

    L.s lige det med perso.lige inte.esser, jeg vil påstå at de 90 som muli.vis vil blive fun.et sk.ldige som kr.gsfor.ryde.e har en inte.esse i at ko.miss.onen blev ne.lagt.
    Men jeg må å.enbart v.re hjer.ed.d og sn.tforvir.et eller hva., eller er det.e ikke blot be.is på hvad jeg p.stå. ?
    At de er in.abile, og besl.tni.g om nedlæg.else er for.ert og sik.ert også ulov.ig, da den er tru.fet af dem som unders.ges.
    Ban.nstats ju.a f.res i D.nmark og jeg ska.mer mig.

  135. Af HDP plejer at være demokrat så ??

    -

    Hej, HDP, hvis du ikke vil sætte kommentaren mellem J P 9.48 og HN 10.39 på, kan vi så i det mindste få en begrundelse for at den skjules??

  136. Af HDP plejer at være demokrat så hvad sker ??

    -

    Hej, HDP, hvis du ikke vil sætte kommentaren mellem J P 9.48 og HN 10.39 på, kan vi så i det mindste få en begrundelse for at den skjules?? (15.juli)

  137. Af jesper christensen

    -

    Kl. 10.07 som sikkert kan berolige de fleste, er nu kommet på, takket være HDPs behjertede indgriben. Den 15. juli kl. 10.07.

  138. Af georg christensen

    -

    Klapjagt på udenlandsk såkaldte danskere, som ytre sig på samme måde, som dit indlæg tilkendegiver, så er jeg med. Jeg ønsker ikke at skyde dem, jeg ønsker bare at begrænse deres indflydelse på det danske samfund. Måske bare sende dem sammen med andre “wirusser” ud på en øde Ø.

    Først: Er de overhovedet i stand til at ytre sig overfor, hvad det danske samfunds “team work” betyder?.

    Når viden “om”, benytter sig af uvidenhed “om”, mister den sin egen “værdighed”.
    Et problem, som bør tages alvorligt-

  139. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Det er alt for forsimplet – og naturligvis kunne jeg også ønske, at der visse steder og hos visse personer blev strammet op for dumhed, snæversyn, ringe dannelse og ganske uciviliseret opførsel. Det findes i alle samfund – og det er for nemt at komme fra det store udland, hvor japanernes perfektionisme har sine årsager og indskrænkninger for mennesker (tænk på de mange selvmord i Japan med deres autoritære system).

    Jeg kommer altid til at tænke på Tyskland, når talen også kommer på Japan – denne osse tidl i h f form for overhøflighed, der kunne dække for helt andre og indestængte forhold. Ikee – at man ikke skal være høflig og respektfuld .. men nogle er så forsnævrede i en slags panser, så de dårligt kan le og røre sig og være almindelig menneskelig og empatisk mm.

    Noget gik for nogle tabt med 68’erne – andet blev bedre og mere afslappet på en god måde.

    En kvinde jeg engang kende, der havde boet i udlandet de fleste af sine voksenår, hvis mor var syg, var så overbevist om, at i hendes udland så var der meget bedre viden. Muligvis – men hendes ophidselse skyldtes også det forhold, at hun for det meste ikke var til stede i Danmark – en skyldfølelse.

    Det er klart, at de fleste vil få øje på, at noget kan være anderledes og måske bedre en her i landet; men så var det bedre at se på sagerne – fremfor at anstille med et syn, der skulle gøre lige Danmark til det mest perfekte land i verden. Det er sådan et helikopter-view og lyder lidt som en slags storhedsfølelse i forhold til egentlig viden om Danmark, og hvad mennesker i dag præsterer og underholder sig med i alle kroge af landet. Derfor holder jeg af flere tv-udsendelser, hvor netop initiativ, empati, forståelse for andre osv. vises.

    Nu har jeg ikke læst artiklen med Tove Nielsen – men det kommer jo også an på, hvordan man fører sig frem – og fri os for japanske tilstande i forhold til opfattelsen af mennesket, hvor det bare skal præstere, være lydig og handle som snarere en robot osv. Muligvis overdrevet – men vi kan sige os selv noget på, såvel som eethvert samfund bærer godt og skidt med sig.

    Alle vegne vil der være plads til forbedringer – og denne kræven ind, fordi man er til andet end det danske … helt ærligt: Fint at fortælle om udlandets dit og dat – det er der mange, der ved om i forvejen, og det med den amerikanske arbejdsmoral og 14 dages ferie – det er det der ødelægger folk, fordi de opdrages til at være arbejdsnarkomaner i stedet for mennesker med plads til også et godt parforhold og tid til at være menneske.

    Jeg giver ikke en dyt for kun pæn påklædning, det er det ydre – og det skal være i orden alt efter job ; men kommer en dansker i Portugal for at gå en gang undervisning i sproget, så ville jeg da også og selv foretrække noget i hv f pænt afslappet – og ikke komme i joggingbukser (har nu heller ikke sådanne) – men alt efter forholdene: var jeg ene om en undervisning, hvor foregik den osv. Ligesom jeg ville klæ’ mig på efter vind og vejr. Kort sagt: stikke en finger i jorden.

    Henrik Day – for at blande mig lidt i dit syn på hjælp til din mor.

    Du siger, at hun er 82 år – og grå stær kommer altså ikke fra den ene dag til den anden, så hun burde da være kommet tidligere, ville jeg mene – og du ville vel have råd til at hjælpe hende, hvis det var nødvendigt. Det er så ikke alle, der ville have midler til selv eller at have et barn, der kunne hjælpe – men jer undrer mig .. men kender naturligvis ikke til specielle regler på området – men jeg tvivler på, at nogen selv skal betale for at kunne se eller blive blind! Det sidste ville koste samfundet yderligere – og så må nogen jo råbe op. Og ikke bare på en blog – men som læge, bør du gå dette efter i sømmene og hjælpe til en ændring her. Undskyld indblandingen – men kan ud fremme noget her, så burde du nok gøre det, fordi du er læge. 🙂

    Med overhøflig mener jeg denne høflighedsbetændelse og flinkeskole, hvor folk ikke tør sige hverken til og fra.

    Men – naturligvis skal vi da ikke være negative overfor gode ideer fra en større omverden. Det er vi heller ikke, så kig bedre efter med de mange danskere inden for mange fag, der har store kontakter til udlandet, har fået priser – såvel som de mennesker, der herhjemme viser fine initiativer og finder på nyt for at tjene penge og evt. eksportere, blive kendt for en niche også – og i udlandet.

    Det er alt for simpelt – disse en art storhedsfølelser, fordi man har været i udlandet og boet der – a la Holbergs Jean de France. Sådan havde jeg, da jeg første og eneste gang besøgte Paris Jeg var ikke mere end lige kommet nærmest indenfor byporten fra lufthavnen – nærmere betegnet Concorde-pladsen, hvor jeg udbrød et højlydt Naaiii – så betagende var det med også denne pudderagtige farve på bygningerne – men jeg tænkte hverken negativt eller kom hjem og rakkede nogen el noget ned – det var bare så betagende en oplevelse. Deet skrev jeg en artikel om til Frederiksborg Amts Avis dengang – og den kom i. 🙂

    Derfor kan man godt se til udlandet, som de ser til os, hvor fi i vore dage udveksler flere ting og erfaringer også. Know How på flere områder.

    Fri os for det over-perfektionistiske – det er til skade for det enkelte menneske.

  140. Af Elisabete Schmidt

    -

    Jeg er selv portugiser og har boet i Danmark i 24 år.
    Jeg tror Henrik Day har en evne til at få danskerne til at se sig selv i spejlen, hvilket til tider kan få nogle til at lade sig fornærme. Det samme ville ske hvis jeg gjorde det samme over for portugiserne, hvilket er meget forståeligt – det er svært at se på egne mangler.
    Forskellem mellem dansker og mange andre nationaliteter er, at Danskerne er mere dømmende over for andre kulturer end de fleste. Måske skyldes det vejret.

  141. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Måtte jeg komme med en kommenar til:

    Min søn var for omkring vel 23 år siden i England for 4 mdr., hvor han skulle deltage i 2 engelskkurser. Da han kom hjem fra London, udbrød han: Det er godt, at jeg bor i Danmark.

    Det var efter at have set de mange hjemløse dér. Så .. velfærd, omsorg for andre osv. Så – tit tænkte han under sin uddannelsestid siden i DK: Der er dem, der har det værre end jeg .. også med tanke på andre steder i Europa da. Dette ikke en tilskyndelse til systemet her – det er nemlig også for dårligt!! Fx at stå og mangel en computer og at skulle betale penge tilbage fra SU, fordi man kun i en periode kunne få et 20-timers job!! Så – kan man nemt få sig til at sige: Lorteland! Om Danmark. Det er det også på nogle områder, fordi der er nogen, er lider af en slags beton-tænkning.

    Så – en lille smule forkælet følelse får jeg nu overfor en type som Tove Nielsen .. fordi hun har haft råd til eller muligheder for at bo i en det store udland, en fremmed kultur .. så behave! 🙂

  142. Af Adolf Simonsen

    -

    Luk dog ned for daypsyko her b. Han gøt avisen til skamme med rascisme og had..

    Han er den første til at påpege at hverdagens blå psykopater intet fejler psykisk.
    Ellers skulle han jo ind og sidde?

    Han har fundet nogen uanstændige blå udlandsdanskere som eksempel. Uden tvivl psykopater som hdp selv?

Kommentarer er lukket.